EPN-V2

ACIT4510 Statistical Learning Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistical Learning
Studieprogram
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap er et heltidsstudium på 180 studiepoeng ved Fakultet for samfunnsvitenskap (heretter SAM). Ph.d.-programmet har som mål å kvalifisere kandidater til forskning, undervisning, utviklingsarbeid og annet høyt kvalifisert arbeid innenfor det samfunnsvitenskapelige området.

Ph.d.-programmet er preget av tverrfaglighet og av teoretisk og metodisk pluralisme. Programmet har fire spesialiseringer:

  • Informasjons-, bibliotek- og arkivstudier (IBA)
  • Journalistikk og mediefag (JMF)
  • Sosialt arbeid og sosialpolitikk (SASP)
  • Virksomhetsledelse, innovasjon og samfunnsstyring (BIG)

De ulike studieretningene har et bredt spekter av disiplinære, teoretiske, epistemologiske og metodologiske tilnærminger, og inkluderer humanistiske og teknologiske perspektiver. Ph.d.-kandidatene vil få sin forankring i samfunnsvitenskapelige tradisjoner og paradigmer innenfor programmets felleskomponenter. Organiseringen rundt ulike fagfelt vil bidra til å bygge ned disiplinære barrierer og muliggjøre innovativ tverrfaglig forskning. Nærhet til fagfeltene er vesentlig for å forberede kandidater til karrierer både innen og utenfor akademia. Ph.d.-programmet i samfunnsvitenskap tar dermed sikte på å forberede kandidater for behovene til et arbeidsmarked både innenfor og utenfor akademia.

Ph.d.-programmet består av en opplæringskomponent (30 studiepoeng) og en forskningskomponent/ doktorgradsoppgave (150 studiepoeng). Programmet gjennomføres innen en forskeropplæringsperiode på tre år, alternativt fire år inkludert pliktarbeid.

Etter fullført og bestått program tildeles kandidaten graden ph.d. i samfunnsvitenskap. Kandidatens spesialisering vil bli oppgitt på karakterutskrift og vitnemål.

Kravene til ph.d.-graden er fastsatt Forskrift om graden phiosophiae doctor (ph.d.) ved OsloMet – storbyuniversitetet.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-08-28-841

Anbefalte forkunnskaper

The participants are expected to know linear algebra, basic functional analysis, and basic concepts in probability theory.

Forkunnskapskrav

No formal requirements over and above the admission requirements.

Læringsutbytte

The student should have the following outcomes upon completing the course:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student:

  • will have a good understanding the different concepts and methods of supervised and unsupervised statistical learning and how to apply them on large data.
  • has advanced knowledge of probabilistic formulation of the various learning problems

Skills

Upon successful completion of the course, the student:

  • can apply different high-dimensional regression techniques on data
  • can apply different classification techniques on data
  • can apply clustering techniques on data
  • can derive learning algorithms for new models and analyze new data with them.
  • can apply dimensionality reduction techniques on data

General competence

Upon successful completion of the course, the student:

  • can apply different predictive models on data and assess their performance
  • can use supervised and unsupervised learning in different real life problem

Arbeids- og undervisningsformer

This course is divided into two parts. The first part with focus on covering the principles of Statistical Learning. Different seminars will be given on the different methodological aspects of Statistical learning, mainly, supervised learning and unsupervised learning.

The second part will focus on the students completing a programming project. This is a real data analysis problem, where the student is asked to carry out the analysis using the tools and techniques from the course and hand in a report documenting the steps he has taken in the analysis. The ultimate goal is to build a predictive model.

The project report will consist of at least 25 pages and max 60 pages.

During this part, there may be lectures if needed, but most of the time will be spent on individual supervision of students in lab-sessions.

Practical training

Lab sessions.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

One mandatory assignment: A project plan document containing a description of the chosen data set, a preliminary research question and suggested tools and method to apply.

Vurdering og eksamen

An individual project report approximately 2500 - 5000 words, excluding appendixes.

The exam can be appealed,

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted.

Vurderingsuttrykk

For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.

Sensorordning

Etter fullført doktorgradsprogram forventes kandidatene å ha oppnådd følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • er i forkant av kunnskapsfronten innen sitt spesialiseringsfelt og kan knytte fagområdet til vitenskapsteori (K1)
  • kan evaluere hensiktsmessigheten og anvendelsen av forskjellige metodiske tilnærminger og prosesser for utvikling av forskningsspørsmål innen fagområdet (K2)
  • kan bidra til utvikling og produksjon av ny kunnskap, teori og metoder innen studieretningen (K3)

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan drive uavhengig forskningsarbeid, planlegge og utføre forskning innen sitt felt, inkludert formulering av problemer og forskningsspørsmål, samt vurdering av hensiktsmessigheten av ulike teorier og metoder (F1)
  • kan utføre forskning med høy internasjonal standard (F2)
  • kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre eksisterende kunnskap og praksis innen studieretningen og / eller i det profesjonelle feltet (F3)

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan identifisere og reflektere over etiske spørsmål i egen og andres forskning og utføre sin forskning med vitenskapelig integritet (GK1)
  • kan påta seg eller bidra til komplekse tverrfaglige oppgaver og prosjekter (GK2)
  • kan formidle forskning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale vitenskapelige og/eller profesjonelle publikasjonskanaler, fagfeltet og i populærvitenskapelig form (GK3)
  • kan delta i debatter innen feltet i internasjonale fora og presentere forskning på nasjonale og internasjonale forskningskonferanser (GK4)
  • kan vurdere behovet for, sette i gang og utøve innovasjon (G5)

I tillegg vil programmet ha læringsutbytte knyttet til bruk av referanser og riktig siteringspraksis.

Referanser

Riktig bruk av kildereferanser og verifiserbarhet er nødvendig i all forskning. Kandidaten må overholde retningslinjene for korrekt referanse og bruk av sitater i både opplæringskomponent og forskningskomponent. Mangelfulle referanser kan anses å utgjøre plagiering og juks, og kan utgjøre et brudd på forskningsetiske retningslinjer, jfr. lov om universiteter og høyskoler § 4-13. (R1)

Emneansvarlig

Ph.d.-programmet består av en opplæringskomponent (30 studiepoeng) og en forskningskomponent (150 studiepoeng).

Opplæringskomponenten

Opplæringskomponenten skal understøtte doktorgradskandidatens forskning. Opplæringskomponenten omfatter en blanding av obligatoriske og felles emner, og en valgfri komponent. Opplæringskomponenten må være gjennomført og godkjent før doktorgradsavhandlingen leveres, jf. ph.d.-forskriften ved OsloMet – storbyuniversitetet.

I. Felles obligatoriske fagområder, 20 studiepoeng

  • Forskningsetikk, 5 studiepoeng Forskningsetikk handler om etiske spørsmål som oppstår i forskning, og hvordan forskere kan opptre forsvarlig på basis av retningslinjer, normer og regler.Emnet tilbys ved Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet - storbyuniversitetet https://www.oslomet.no/studier/sps/forskningsetikk
  • Vitenskapsteori, 5 studiepoeng Emnet vil gi kandidatene en dypere forståelse av grunnleggende filosofiske spørsmål i kunnskapsproduksjon og gjøre dem i stand til å problematisere og analysere de underliggende premissene og forutsetningene for egne og andres forskningsprosjekter. Emnet tilbys ved Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet - storbyuniversitetet. https://www.oslomet.no/studier/sps/vitenskapsteori-phd
  • Metode, 10 studiepoengEt metodeemne på 10 studiepoeng er obligatorisk. Doktorgradskandidaten står fritt til å velge hvilket eller hvilke metodiske emner som er relevante for prosjektet deres. Emnet/emnene kan tas på OsloMet eller ved andre universiteter i Norge og i utlandet, med forbehold om godkjenning fra doktorgradsutvalget.For kandidater i IBA-spesialiseringen, kan 5 av studiepoengene i metode avvikes dersom det vurderes som hensiktsmessig utfra doktorgradsoppgaven. Dette avviket vil kunne imøtekomme prosjekter med tyngdepunktet i humaniora, dersom grensen mellom metode og teori er uklare. I slike tilfeller vil dispensasjon bli gitt av doktorgradsutvalget, etter søknad og med støtte og godkjenning fra kandidatens veileder

II. Obligatorisk emne innen studieretningen, 5 studiepoeng

Utdanningskomponenten består også av et spesialiseringsspesifikt krav på 5 studiepoeng. Målet med det obligatoriske emnet på spesialiseringsnivå er å gi kandidatene forståelse for grunnleggende teorier, begreper og tilnærminger innenfor fagområdet, samt metode. Gjennom deltakelse vil kandidatene også inkluderes i forskningsmiljøet ved SAM og legge til rette for kontakt med doktorgradsstudenter ved OsloMet og andre institusjoner.

Nedenfor følger korte beskrivelser av de spesialiseringsspesifikke kravene. Kandidaten må avlegges emnene i doktorgradsprogrammet, med mindre unntak er gitt av doktorgradsutvalget. Vurderingsformen for hvert enkelt emne består av et essay som vil bli vurdert til bestått/ikke bestått.

BIG: Grunnleggende konsepter og diskurser i virksomhetsledelse, innovasjon og samfunnsstyring, PS9100Emnet innen spesialiseringen BIG redegjør for grunnleggende konsepter og diskurser innen bedriftsøkonomi, innovasjon og styring, og tar en konseptuell og idéhistorisk tilnærming til forretningsadministrasjon, innovasjon og styring som felt av forskning og undervisning. Emnet introduserer grunnleggende samfunnsvitenskapelige og økonomiske begreper som ligger til grunn for nåværende forskning om bedriftsadministrasjon, innovasjon og styring, med vekt på å gi en oversikt over mangfoldet så vel som et felles grunnlag. Emnet består av tre hovedkomponenter: metodiske utfordringer, sentrale teoretiske tilnærminger som spenner over flere forskningsfelt, og eksemplariske klassiske og banebrytende bidrag til hvert felt.

JMF: Medieutvikling og medieproduksjon, PS922Emnet innen spesialiseringen JMF introduserer sentrale teorier og forskningstradisjoner i medieproduksjon, og undersøker den politiske, økonomiske, sosiale, teknologiske og kulturelle utviklingen i mediefeltet i norsk og internasjonal sammenheng. Mediefeltet omfatter journalistikk, sakprosaskriving og andre former for medieproduksjon og -bruk, inkludert i kommunikasjonsarbeid.

IBA: Teorier i bibliotek- og informasjonsvitenskap, PS9300 eller PS9350 Det tverrfaglige emnet i spesialiseringen PIBA skal gi en forståelse av de teoretiske tilnærmingene og konseptuelle rammene innen informasjons- bibliotek- og arkivvitenskap generelt, og til kandidatens eget avhandlingstema spesielt. Emnet bidrar til å skape synergi og kommunikasjon mellom feltfeltet og kandidatens eget arbeid.

SASP: Idéer og begreper i sosialt arbeid og sosialpolitikk, PS9400Emnet innen spesialiseringen SASP gir innsikt i sentrale begreper innen sosialt arbeid og sosialpolitikk og vil gi en oversikt og et felles grunnlag for å forstå de forskjellige og gjensidig berikende feltene i sosialt arbeid og sosialpolitikk, og koblingene mellom dem.

III. Valgfrie emner, inntil 5 studiepoeng

Valgfrie emner kan tas på OsloMet eller ved andre universiteter i Norge og i utlandet, med forbehold om godkjenning fra doktorgradsutvalget. Det samfunnsvitenskapelige fakultet har en portefølje av valgfag og metodeemner. Nye emner utvikles, følgende emner ligger nå i programmet:

  • Aksjonsforskning og praksisforsning SP9250 (5 studiepoeng)
  • Aktuell forskning i biblioteks- og informasjonsvitenskap, PBIB9300 (3 studiepoeng)
  • Barn og unge i velferdsstaten: forståelser og forskningstilnærminger, SP9260 (5 studiepoeng)
  • Interseksjonalitet: Sosiale kategoriers samspillsdynamikk, SP9230 (5 studiepoeng)
  • Kritisk samhandling - samfunnvitenskapen i et samfunn i endring, PS9001 (5 studiepoeng)
  • Kunnskapsdialoger i forskning, PS9700 (5 studiepoeng), undervisningsspråk spansk
  • Kvalitativ metode, SP9100 (10 studiepoeng)
  • Safety of journalists, PS9500 (5 studiepoeng)
  • Sosial ulikhet, helse- og arbeidsinkludering: teori, forskningstilnærming og empiriske funn (SP9300)
  • Formidling (inntil 2 studiepoeng). Formidling kan være følgende:

    • Paperpresentasjon på internasjonale konferanser.
    • Formidling med egen original forelesning, fire undervisningstimer (eksklusiv faktor) gir 1 studiepoeng (gjelder ikke ved pliktarbeid).
    • Forskningsopphold ved et universitet eller forskningsinstitusjon i utlandet. To ukers opphold gir 1 studiepoeng
    • Annen bruk av innovative formidlingsmetoder.

Studiepoeng for formidlingsaktiviteter tildeles etter søknad til doktorgradsutvalget.

Forskningskomponenten (doktorgradsavhandlingen)

Det sentrale ledd i doktorgraden er arbeidet med en vitenskapelig avhandling, som utgjør 150 studiepoeng. Avhandlingen kan bestå av en sammenhengende tekst (monografi) eller av flere enkelte, men tematisk relaterte artikler. Sammenstillinger av flere, mindre arbeider godtas som avhandling i den grad doktorandens selvstendige innsats kan identifiseres og dokumenteres, og dersom det er en sammenheng mellom delene og det redegjøres for denne sammenhengen i en kappe (jf. ph.d.-forskriften ved OsloMet). Ved artikkelskriving skal avhandlingen bestå av minst tre artikler. Ved innlevering skal artiklene som danner grunnlaget for avhandlingen være innsendt og tatt til vurdering i fagfellevurdert tidsskrift. Minst én av artiklene skal være antatt for publisering. Kandidat kan ha med medforfattere på alle artikler, men må være førsteforfatter på minst tre. Hvis veileder er av den oppfatning at flere enn tre artikler må til for å sikre avhandlingens kvalitet, kan det kreves flere (jf. retningslinjer for artikkelskriving på fakultetets nettsider). Kapitler i fagfellevurderte bøker betraktes som en artikkel, men kapitler bør ikke utgjøre mer enn halvparten av det totale antallet artikler.

Bedømmelse reguleres av ph.d.-forskriften ved OsloMet §§ 6-7. Forskriften gir utfyllende bestemmelser og nærmere retningslinjer om prosedyre for bedømmelse av innlevert avhandling.