Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4420 Problem-solving with scripting Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Problem-solving with scripting
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
-
Innledning
This course covers the use of scripting as a programming paradigm to solve challenges like system automation and integration as well as data analysis. Focus is on understanding how scripting combined with utility libraries can be helpful in solving a task. Scripts can vary in length and complexity, but are normally written in a high-level language that focuses on ease of expression and readability as well as a powerful set of libraries for integrating with other systems. Scripts can be written as a mean to create tools that eases scientific work or automates tasks. However, they can also be used to make systems interact that would normally not. In most automated workflows, there are several scripts acting as the glue between otherwise incompatible systems.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- mål, verdiskapning og effektivitet
- strategi, interessenter og omgivelser
- teknologi og kompetanse
- organisasjonsstruktur
- personalledelse
- organisatoriske informasjons- og beslutningsprosesser
- organisatorisk læring og organisasjonsendring
- ledelse og autoritet, makt og konflikt
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer
- vurdere foreslåtte løsninger, prioriteringer og valg i organisasjonsmessige sammenhenger på selvstendig faglig grunnlag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva organisasjoners samfunnsansvar kan innebære
- er innforstått med organisasjoners grunnleggende kompleksitet
-
Innhold
- The Python programming language
- Scientific Programming using Python
- Automating tasks using Python
- Utility libraries for interacting with other subsystems and frameworks
- Git
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, skriftlige oppgaver, seminar, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case. Studentene skal jobbe med oppgaveløsning både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurderingen skjer i form av en individuell oppgave, gitt som hjemmeeksamen over 1 dag (24 timer), i slutten av semesteret.
-
Vurdering og eksamen
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Vurderingsuttrykk
Gøril Nordang
-
Sensorordning
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
-
Emneansvarlig
TBA