EPN-V2

ACIT4420 Problem-solving with scripting Emneplan

Engelsk emnenavn
Problem-solving with scripting
Studieprogram
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

No formal requirements over and above the admission requirements.

Forkunnskapskrav

On completion of this course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The course will give the students in depth knowledge on the following topics

  • Sampling, digitalization and reconstruction.
  • How to obtain the signal spectrum of digital and analog signals
  • How to obtain the frequency response of digital and analogue systems
  • Filtering
  • Detection techniques, correlation and deconvolution
  • Reconstruction of images from measured data by inverse methods

Skills

The student will know how to:

  • Describe digital signals and systems mathematically in the time domain, the frequency domain and the Z-domain
  • Describe digital images mathematically in real space and K-space
  • Describe linear time invariant systems using difference equations, impulse responses, point spread functions and transfer functions
  • Analyze time discrete systems in the frequency domain and discrete images in K- space
  • Use analog filters and the digitized versions of analog filters: FIR and IIR
  • Apply post processing of images for filtering
  • Apply inverse methods for image reconstruction from measured data

General competence

The student will have general competence on:

  • Spectrums, impulse responses, point spread functions, frequency responses, K- space, correlation, convolution and modulation
  • Fourier-series (FS), Fourier transform (FT).
  • Sampling, reconstruction and aliasing
  • Implementation of DSP-filters and inverse methods on a computer.

Læringsutbytte

Exam autumn 2020 due to Covid-19:

  • Individual digital home exam 48 hours duration. 50%
  • Group (2-4 students) project work (15-30 pages). 50%

For the group project, both the submitted code/program and the report will be evaluated for the project grade. The comprehensiveness of the code/program is evaluated with the assumption that each student in the group has committed about 60 hours towards developing the solution.

Both exams must be passed in order to pass the course.

The exam grade can be appealed.

[Exam earlier:]

  • Individual written exam 3 hours duration. 50%
  • Group (2-4 students) project work (15-30 pages). 50%

For the group project, both the submitted code/program and the report will be evaluated for the project grade. The comprehensiveness of the code/program is evaluated with the assumption that each student in the group has committed about 60 hours towards developing the solution.

Both exams must be passed in order to pass the course.

The exam grade can be appealed.

Innhold

  • The Python programming language
  • Scientific Programming using Python
  • Automating tasks using Python
  • Utility libraries for interacting with other subsystems and frameworks
  • Git

Arbeids- og undervisningsformer

Aids autumn 2020:

All aids are permitted, except communication with others

[Aids earlier:]

None.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

50% of the grade based on the individual project (25 - 60 pages) 50% of the grade based on individual oral examination.

Both exams must be passed in order to pass the course. The oral exam cannot be appealed.

Vurdering og eksamen

None.

Hjelpemidler ved eksamen

For the final assessment a grading scale from A to E is used, where A denotes the highest and E the lowest pass grade, and F denotes a fail.

Vurderingsuttrykk

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder:

  • Utelekeplassen og naturen som læringsarena.
  • Helse i relasjon til fysisk aktivitet, mat og måltider.
  • Didaktikk: samspill mellom barn-barn og barn-voksne.
  • Kroppslig lek i ulike situasjoner og sammenhenger.
  • Motorisk utvikling og læring, bruk av observasjon og tester.
  • Eksperimentell lek med fysiske fenomener.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Språkutvikling knyttet til naturopplevelser.
  • Dokumentasjon av barns lek.
  • Veiledning.

Sensorordning

Prosjekteksamen i gruppe.

  • Eksamen består av skriftlig rapport (Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm), framlegg som gjennomføres i gruppe på 2- 5 studenter (ca. 20 - 30 minutter pr. gruppe), og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring (Omfang: ca. 500 ord + illustrasjoner, bilder, vedlegg mm.). Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Emneansvarlig

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.