Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4410 Agile Service Delivery and Developer Operations Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Agile Service Delivery and Developer Operations
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminarer, ferdighetstrening og forelesninger. I undervisningen benyttes studentaktive læringsformer og digitale verktøy som fremmer kommunikasjon og engasjement.
Studentene skal ha 1 dag observasjonspraksis ved ortopeditekniske virksomheter.
Forkunnskapskrav
Mappevurdering: Individuell mappe bestående av 3 skriftlige oppgaver. Samlet omfang 6 000 - 7 000 ord.
Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller de tre oppgavene i mappen likt, men dersom én av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.
Ny eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F én gang.
Læringsutbytte
Gradert skala A-F.
Innhold
Del 1: Ikke relevant
Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillatt
Arbeids- og undervisningsformer
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- 10 studiepoeng overlapp med ORTO1000 Ortopediingeniørfagets grunnlag.
Vurdering og eksamen
Fysioterapeuter møter mennesker med unike livshistorier og ulike helsetilstander. For å utøve faglig forsvarlig fysioterapi kreves kunnskap om sykdomsforløp, og hvordan sykdom påvirker celler, vev og organer, samt hvordan leve med skader, sykdommer og/eller funksjonssvikt. Dette emnet tematiserer medfødte og ervervede skader og sykdommer med ulike prognoser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet. Kompetanse til å beslutte hvilke tiltak som bør iverksettes for å styrke pasientens helsetilstand og gjenopprette funksjon og deltakelse forutsetter også at fysioterapeuter kan integrere og kritisk vurdere kunnskap fra ulike kilder. Personsentrert fysioterapi forutsetter også forståelse av pasientens livshistorie, perspektiv, erfaringer og ressurser, og tilrettelegging for brukermedvirkning og samvalg. I praksisstudier får studentene klinisk erfaring i samhandling med pasienter.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted.
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive patologiske prosesser ved metabolske tilstander, og ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, og beskrive årsaksmekanismer og gjenkjenne risikofaktorer
- redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet
- redegjøre for sammenhenger mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet og utførelse av dagliglivets aktiviteter
Ferdigheter
Studenten kan
- etablere allianse med pasient gjennom samhandling og kommunikasjon***
- innhente relevante opplysninger om pasientrs helsetilstand, personlige faktorer og erfaringer gjennom samtale/anamnese og klinisk undersøkelse***
- begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for personer i ulike livsfaser med skade eller sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og/eller hjerte- og karsystemet, samt anvende disse
- drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak med utgangspunkt i pasientdemonstrasjon eller kasuistikk i samhandling med medstudent og faglærer
- foreslå og begrunne behandlings- og rehabiliteringstiltak for personer med sykdommer/skader i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, i ulike livsfaser og i samarbeid med relevante faggrupper
- gjennomføre og evaluere planlagte fysioterapitiltak i samråd med praksisveileder, samt redegjøre for sitt kliniske resonnement***
- anvende kunnskap om mestring og utnytte pasientens ressurser i veiledning, undersøkelse og tiltak
- dokumentere informasjon i pasientjournal i tråd med pasientjournalforskriften, og kan justere journal på bakgrunn av medstudenters og faglærers tilbakemeldinger
- innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og med utgangspunkt i kasuistikker begrunne hjelpemidler og miljøtilpasning som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- innhente forskningsbasert kunnskap relatert til en klinisk problemstilling
- utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, praksisstedets reglement (inkl. påkledning, hygiene og smittevern) og Norsk Fysioterapeutforbunds yrkesetiske retningslinjer***
- identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemma med bakgrunn i praksiserfaringer og drøfte ivaretakelse av pasientrettigheter
Sensorordning
For å fremstille seg til avsluttende vurdering del 3 må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
- en anonymisert pasientjournal med utgangspunkt i praksiserfaring, utarbeidet etter gjeldende kriterier
Emneansvarlig
Kombinert vurdering
Del 1) Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene merket med tre stjerner (***) og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden, omfang 60 timer. For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.
Del 2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, flervalgsoppgaver, 1 time.
Del 3) Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Studenten kan gå opp til avsluttende vurdering i del 1, del 2 og del 3 uavhengig av hverandre. Alle delene må være bestått for å bestå emnet.
Vekting: Det gis en samlet karakter på del 2 og del 3 basert på følgende vekting. Del 2 individuell skriftlig eksamen vektes 25 %. Del 3 muntlig eksamen vektes 75 %.
Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består en av delene må denne delen tas på nytt. Ikke bestått del 1 praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.
Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 2 skriftlig eksamen.