Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4321 Quantum Information Technology Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quantum Information Technology
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne 1 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap i barnetrinnets matematikk
- har dybdekunnskap om temaene tall, tallregning og sannsynlighet, som elevene arbeider med på barnetrinnet
- har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i tallforståelse, tallregning og sannsynlighet for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan kommunisere med elever, lytte til og vurdere elevers innspill i matematikk
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Læringsutbytte
Emnet omfatter i hovedsak aktivt pasient-/brukerrettet arbeid gjennom to praksisperioder. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i klinisk fysioterapipraksis på en selvstendig og begrunnet måte. Emnet har et bredt fundament som belyses gjennom flere fysioterapifaglige perspektiver. I den kliniske virksomheten inngår fysioterapeutisk undersøkelse, behandling, habilitering og rehabilitering, samt helsefremmende og forebyggende arbeid.
Biopsykososial forståelsesmodell og ICF-rammeverket er viktige deler av det teoretiske fundamentet for praksis. Sentralt er relasjonen og arbeidsalliansen mellom pasient og terapeut. Mensendieck-tradisjonen vektlegger pasientens egenlæring og endringsprosess. Hensiktsmessige bevegelsesmønstre og atferd søkes automatisert og overført til dagliglivets aktiviteter. I møte med pasienter med langvarige smerter, integrerer studenten kunnskap om oppdatert smertefysiologi i en somatokognitiv behandlingstilnærming.
Innhold
Arbeids- og undervisningsformer
The teaching is organized in sessions where the subject material is presented, and in sessions where the students solve problems on their laptops and prototype quantum computers. The latter is done using online cloud platforms currently provided by enterprises such as, e.g., IBM and D-Wave. Between these sessions, the students are expected to work independently, using their computers, access to quantum computers, and course notes.
In the last stage of the cource, the students are required to complete and present an individual project that involves (i) simulation of a quantum system/process, (ii) simulation of a quantum communications protocol, or (iii) creation of a quantum code and its implementation on a quantum processor using an online cloud platform. The project should be concluded by submitting a report which provides a description of the project, its motivation and implementation, and an analysis the obtained results.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- integrere tidligere teorigrunnlag, og problematisere aktuell praksissituasjon i lys av teoretiske perspektiver
- oppsøke, vurdere og aktivere relevant forskning i forhold til aktuell praksissituasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- velge, begrunne og utføre en fysioterapeutisk undersøkelse, med utgangspunkt i ICF rammeverket
- gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig, underliggende patologi
- kartlegge miljøfaktorer og personlige faktorer, og vurdere hvordan de virker inn på pasientens funksjon, arbeidsevne og helse
- tolke og sammenfatte funn fra undersøkelsen, samt stille en funksjonsdiagnose basert på en helhetlig, biopsykososial vurdering
- sette målsetninger for behandling, i samarbeid med pasient
- planlegge, begrunne og utføre fysioterapeutisk behandling og rehabilitering, individuelt og i gruppe, samt evaluere og eventuelt endre tilnærming og tiltak
- planlegge, begrunne og utføre relevante helsefremmende og forebyggende tiltak for pasient
- fremme pasientens egenlæring og overføring av læring til dagliglivets aktiviteter
- vise empati og fremme deltakelse, brukermedvirkning og likeverdig relasjon med pasient
- kommunisere og samarbeide med pasient og andre, samt vurdere behov for tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling
- dokumentere relevant informasjon i journal, og gjøre rede for kliniske resonnering med begrunnelse i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten kan
- overholde gjeldende lover, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer for fysioterapeuter, blant annet taushetsplikt og personvern
- følge regler og rutiner ved praksisstedet, deriblant å organisere eget arbeid og ivareta krav om journalføring, orden og hygiene
- vise respekt for pasient og andre sine meninger og ønsker, samt kulturelle og sosiale forskjeller
- reflektere over egen faglig utøvelse og identifisere eget læringsbehov, samt ta initiativ til og ansvar for å innhente ny kunnskap og nye ferdighetervise vilje og evne til å gi veiledning
Vurdering og eksamen
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Vurderingsuttrykk
Se fagplanen.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
The course overlaps 3 ECTS with ACIT4320.