Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4280 Privacy by design Course description
- Course name in Norwegian
- Privacy by design
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave med egne vurderingskriterier. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000-2200 ord.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele semesteret og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan semesteroppgaven forbedres, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
Recommended preliminary courses
General knowledge about information security, data processing and information system architecture would be beneficial.
Required preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt.
Learning outcomes
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- knowledge of basic legal privacy concepts and data protection regulations and will be able to apply them in systems analysis and design
- knowledge of concepts of privacy by design and privacy impact assessment and the ability to compare different assessment methods
- applicable knowledge of principles of architectural tactics for privacy and privacy patterns.
Skills
On successful completion of this course the student can:
- map legal privacy principles to technical privacy concepts
- design and plan solutions that map security and privacy goals to mitigation mechanisms and technologies
- apply privacy by design and analyze software architectures using privacy impact assessments
- apply appropriate architectural tactics for privacy and privacy patterns in order to derive and create solutions that mitigate privacy risks
General competence
On successful completion of this course the student can:
- explain and apply their knowledge of security and privacy enhancing technologies
Teaching and learning methods
Målgruppe
Studiet retter seg mot alle som er knyttet til læringsarbeid eller veiledning i fagskolen.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse/realkompetanse* og minimum 30 fagskole- eller studiepoeng i relevant fagskoleutdanning eller høyere utdanning/realkompetanse**.
Søker må være tilknyttet høyere yrkesfaglig utdanning i et ansettelsesforhold og jobbe med pedagogisk utvikling, læringsarbeid eller veiledning for voksne.
* Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:
- fagbrev eller tilsvarende
- minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet.
Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid. Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller krav til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, i henhold til krav i forskrift om opptak til høyere utdanning.
Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.
** Tilsvarende fagskoleutdanning kan f.eks være relevant dybdepraksis (minimum 6 mnd) innen fagområder som tekniske fag, helse- og sosialfag, mediefag, kreative fag og/eller økonomiske og administrative fag.
Course requirements
Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.
Innhold:
- grunnleggende lærerkompetanse for voksnes læring
- styringsdokumenter for læringsarbeid i fagskolen
- digitale verktøy i undervisning
- etikk og mangfold
Studiet organiseres som et deltidsstudium over ett studieår. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger. Fullført PPF1 gir grunnlag for opptak til Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 - utviklingsarbeid og nettpedagogikk (PPF2)
Yrkespedagogisk praksis
Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret
Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.
Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.
Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.
Assessment
Individual written digital exam, 3 hours. The exam result can be appealed.
New/postponed exam: In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Course contact person
Prof. Lothar Fritsch