Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4200 Interdisciplinary innovation and complex problems Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interdisciplinary innovation and complex problems
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi
- hvordan menneskelige behov og knapphet på ressurser utgjør hovedelementene i samfunnsøkonomifaget
- produsentenes og konsumentenes tilpasning på et varemarked
- markedets virkemåte og ulike markedsformer
- makroøkonomiske hovedvariabler som konjunkturer og inflasjon
- makroøkonomisk politikk
- måling av langsiktig økonomisk vekst og mulige årsaker til økonomisk vekst
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre rede for samfunnsøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere samfunnsøkonomiske spørsmål
- analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og gjøre rede for markedsmekanismer
- gjøre rede for svingninger i et lands aggregerte størrelser og makroøkonomisk politikk
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i økonomiske spørsmål
- kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre i både skriftlige og muntlige fremstillinger
Læringsutbytte
Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- grunnleggende kunnskaper om økonomistyring mellom privat, kommunal og statlig sektor
- grunnleggende kunnskaper om budsjettering
- grunnleggende kunnskaper om produktivitets- og effektivitetsanalyser
- bred kunnskap om strategiske planleggingsmodeller, spesielt målstyring, balansert målstyring og strategikart
- bred kunnskap om resultatmåling og resultatvurdering av offentlige tjenester, spesielt sammenlignbare data-metoden, kommune-stat rapportering (KOSTRA) og statlig ressursbruk og resultater, sett i sammenheng med offentlig politikk og bærekraftig utvikling
- grunnleggende kunnskaper om intern kontroll, risikostyring og forvaltningsrevisjon i offentlig virksomhet
- grunnleggende kunnskaper om internasjonal utvikling i økonomistyring
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere offentlige regnskaper og annen økonomisk informasjon med egnede finansielle nøkkeltall og resultatindikatorer
- gjennomføre resultatvurderinger av offentlig tjenesteproduksjon og rapporter og formidle relevant økonomisk styringsinformasjon skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- gjøre rede for økonomistyring i kommunale og statlige virksomheter
- forklare forskjeller i kommuners og statens planleggings- og budsjetteringsprosesser
- gjøre rede for ulike mål- og resultatstyringsmodeller i offentlig sektor
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen veksler mellom forelesninger, individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, presentasjoner og plenumsdiskusjoner.
Vurdering og eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
Kalkulator
Kalkulatorreglement
Følgende regler gjelder for bruk av fysisk kalkulator:
- Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
- Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
- Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
- Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
- Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.
Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen.
Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er skoleeksamen på 3 timer.
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Assistant Professor Ellen Sethov