EPN-V2

ACIT4100 Understanding and Communicating Research Course description

Course name in Norwegian
Understanding and Communicating Research
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course offers an introduction to the practice of writing and reading academic literature. Communicating properly, both in written and oral form, is a cornerstone of research. This course therefore also contains an element of rhetoric and writing techniques. The course will cover common concepts from research methods, such as qualitative and quantitative methods. A brief introduction of the philosophy of science helps us put the vast variations of research in context. Finally, the course introduces research and professional ethics.

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements.

Learning outcomes

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om bruk av kvantitative metoder i analytisk kjemi. I emnet inngår opplæring i relevant instrumentering og analysetekniske metoder for opptak og behandling av måledata. Feilhåndtering, usikkerhetsoverlag og kvalitetssikring innenfor kvantitativ analytisk kjemi blir også gjennomgått.

Content

The course will guide the student through a series of topics related to research and how research is communicated. The topics range from debate and rhetoric, philosophy of science, writing genres, narrative templates to professional ethics and plagiarism.

Throughout the course, the student will also search for and collect research literature on a topic of their own chosing. This literature will be organized and categorized in such a way that it allows the students to look for patterns and commonalities. The literature will also form the backbone of a popular science essay, which the student works on throughout the course.

The weeks are organized so that the students own search for material is combined with relevant topics and training on how to read, understand and summarize it. Towards the end of the course, more emphasis will be on writing and communication, where the students will look for ways to best communicate their findings. Each student will record a video presentation of their chosen topic in order to test the outline of their essay.

The role of the expert, either as a professional expert or a researcher in academia, will be discussed at several points in the course. In addition, we look at the interplay between the public and the impact technology has on society.

Teaching and learning methods

For å ta laboratoriekurset i emnet kreves godkjent laboratoriekurs i KJM1400 Organisk kjemi og KJM1500 Fysikalsk kjemi eller tilsvarende kvalifikasjoner.

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan prinsippene for:

  • Dataprosessering og statistisk analyse av måledata
  • kvantitative metoder med bruk av interne og eksterne standarder og med standard tilsetting
  • syre- og baselikevekter, tillaging av bufferløsninger
  • molekylspektroskopiske teknikker som UV-VIS og fluorescensspektroskopi
  • atomspektroskopiske teknikker som flammespektroskopi og ICP
  • deteksjonsgrensebestemmelse, kilder til støy i spektroskopi og kromotagrafi
  • kromatografisk separasjon, beskrivelse av kolonneeffektivitet og separasjonsevne
  • kromatografiske teknikker som gasskromatografi og væskekromatografi
  • kvalitetskontroll og kvalitetssikring i det kjemiske laboratoriet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjennomføre kvantitative analyser i henhold til oppsatte prosedyrer
  • kan kalibrere og justere vanlige måleinstrumenter
  • kan vurdere feilkilder og beregne usikkerhet i utførte analyser
  • kan velge hensiktsmessig laboratorieutstyr og bruke dette på korrekt måte
  • kan anvende ulike kromatografiske og spektroskopiske teknikker og bruke instrumenteringen på riktig måte for å produsere pålitelige måleresultater
  • kan bruke programvare for styring og resultatbehandling for kjemisk instrumentering
  • kan benytte Excel og annen relevant programvare i databehandling og datatolkning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har grunnleggende innsikt i krav til kvalitet i det kjemiske laboratoriet
  • kan gjennomføre kvantitative analyser der ulike kvantifiseringsteknikker og separasjons- og målemetoder benyttes
  • har innsikt i statistiske metoder og for behandling av kjemiske måledata
  • har kunnskap om hvordan nøyaktighet og presisjon i måleresultatene påvirkes av feilkilder og usikkerhet i instrumentering, prosedyrer og arbeidsteknikker
  • har innsikt i spektroskopiske og kromatografiske metoders anvendelse, begrensinger og virkemåte.

Assessment

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, øvinger og laboratorieundervisning.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.

Grading scale

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 1 dags laboratorieworkshop, ingen skriftlige arbeidskrav (4 timer, grupper på 10-15 studenter)
  • 3 dagers laboratoriekurs med 3 skriftlige arbeidskrav (1 individuell og 2 i gruppe på 2-4 studenter, 10-20 sider pr arbeidskrav)
  • enkelte øvingstimer i tilknytning til laboratoriekurset vil være obligatoriske. Disse timene vil bli kunngjort særskilt.

Examiners

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Course contact person

Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.