Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4100 Understanding and Communicating Research Course description
- Course name in Norwegian
- Understanding and Communicating Research
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course offers an introduction to the practice of writing and reading academic literature. Communicating properly, both in written and oral form, is a cornerstone of research. This course therefore also contains an element of rhetoric and writing techniques. The course will cover common concepts from research methods, such as qualitative and quantitative methods. A brief introduction of the philosophy of science helps us put the vast variations of research in context. Finally, the course introduces research and professional ethics.
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student:
- has thorough knowledge of writing in research processes
- has advanced knowledge of forums and channels in which research results are published
- has an introductory knowledge of the philosophy of science related to falsificationism, paradigms and research programs
- has thorough knowledge of the ethical basis for professional codes of conduct
- has advanced knowledge of writing styles related to research
- has thorough knowledge of structural templates for essay texts
- has thorough knowledge of the Toulmin model and its applications
Skills
On successful completion of this course the student:
- can find research literature in literature databases
- can analyse and critically evaluate various information sources
- can write summaries using his/her own words
- can use electronic reference tools
- can identify the research method used in a scientific text
- can explain the application of a research method in a research project
- can organize research literature in such a way as to identify patterns and commonalities
- can communicate a research-related topic using digital media
- can write texts using classic style
General competence
On successful completion of this course the student:
- can reflect and discuss plagiarism
- has a thorough knowledge of responsibility for author and co-authorship in accordance with the Vancouver Convention
Content
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Skriftlig gruppeoppgave knyttet til observasjonsmaterialet fra barnehagen (3000 ord +/- 10%).
- Praktisk-estetisk gruppeoppgave med en digital presentasjon i tilknytning til emnet lek, kultur og hverdagsaktiviteter.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltagelse
Krav til faglig deltakelse knyttet til eksamen del 1:
- Deltagelse på samlinger med forberedelse til og drøftinger av observasjonsarbeider og praktiske oppgaver i barnehagen.
- Observasjonsarbeid og praktiske oppgaver i barnehagen, mellom samlinger.
- Deltagelse på samlinger med forberedelser og drøfting av observasjonsarbeider - ulike barnehageformer
Dersom kravet om tilstedeværelse ikke er oppfylt, mister studenten retten til avsluttende vurdering.
For utfyllende informasjon om faglige aktiviteter med krav om deltagelse, se programplanen.
Undervisning med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse på minst 80 prosent av samlingene på OsloMet. Dette begrunnes med at studentene i de fysiske samlingene skal arbeide med refleksjon og læringsprosesser i grupper, med relevans for profesjonsrollen og pedagogisk arbeid i barnehagen. Kravet om tilstedeværelse har sitt utgangspunkt i målet med læringsutbyttene for tilleggsutdanningen der læring utvikles gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, barn og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn én samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil etter vurdering av studieleder og avtale med fagansvarlig kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Teaching and learning methods
All modules will be taught as lectures / seminars with assignments for students. Throughout the course, students will work on an individual essay from their own specialization topic. The essay will contain:
- a literature survey
- a discussion on the methods applied by the researchers in the material reviewed in their survey
- a discussion on the ethical challenges related their topic both with regard to the research applied and relative to uses in society
The essay will give the opportunity for the student to tie together all modules in this course into a cohesive document.
Course requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
Two mandatory assignments:
- One recorded presentation of between 5 and 10 minutes.
- A spreadsheet containing results of a research survey including columns for relevant meta-information with at least 7 relevant research papers
Assessment
Written individual essay of between 5500 and 6500 words.
The exam can be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Grading scale
Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.
Examiners
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap og forståelse for den sentrale betydning samspillet med voksne og med andre barn har for barns utvikling og læring
- kunnskaper om hvordan de yngste barna tilegner seg sosial handlingsdyktighet, språk og evne til kommunikasjon
- kunnskap om og styrket sin innlevelse i rollen som oppdrager, omsorgsperson og kulturformidler for små barn
- kunnskap om foreldresamarbeid, foreldremedvirkning, og om betydningen av samfunnsforhold for småbarnsfamilier i storbyen
Ferdigheter
Studenten har
- evne til analytisk tenking om - og innlevelse i - små barns væremåter, uttrykksformer og opplevelse
- kan analysere og være kritisk til egen væremåtes betydning for barns trivsel og selvoppfatning
- kunnskap om og kan reflektere kritisk over pedagogisk arbeid i grupper med barn opp til tre år
Generell kompetanse
Studenten har
- har utviklet sin leder - og veiledningskompetanse med fokus på samspill og arbeid med de minste barna
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer knyttet til småbarnspedagogikk
- evne til å analysere og skape gode tilbud for barn under tre år, i samsvar med lov og forskrift
- endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med barn under tre år, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for framtidens barnehage
Course contact person
Emnet består av varierte arbeids- og undervisningsformer; fysisk forelesning, videoforelesning, seminar/workshop, gruppearbeid, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid individuelt, i gruppeprosesser og veiledning i gruppe. OsloMets digitale læringsplattform benyttes til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med lærere og medstudenter og mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform. Mellom samlingene er det nettbasert veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer basert både på egenstudier, observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at digitale medier og verktøy brukes. Studentene må påregne høy egeninnsats og selvstudium.
Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage (fokus på barn inntil tre år) arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere.
Deltakerne organiseres i nettverk, og deles inn i mindre arbeidsgrupper (fire til seks). Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage.
Observasjonspraksis av samspill mellom voksne og små barn
Studentene skal gjennomføre to dagers observasjonspraksis på eget arbeidssted. Det forutsettes at studentene har tilsetting i barnehage og tilgang til en småbarnsavdeling/utvidet søskengruppe. Dette for at den enkelte student skal kunne observere samspill mellom voksne og små barn, gjøre egne erfaringer med små barn, samt observere samspillet mellom barna. En større skriftlig gruppeoppgave er basert på observasjon av samspill mellom voksne og barn (se avsnittet om arbeidskrav nedenfor).