Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4095 Structure and Style for Effective Engineering Communication in Global Contexts Course description
- Course name in Norwegian
- Structure and Style for Effective Engineering Communication in Global Contexts
- Study programme
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course introduces students to the topics of effectives structure and style in engineering communication. Special emphasis is given to the differences between correct grammar and stylistic choices. Close attention is paid to the kinds of linguistic choices writers need to learn to make in order to create effective, actionable, readable, and ethical texts.
This course is designed and run in collaboration with Louisiana Technology University.
Required preliminary courses
No formal requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- understanding of the difference between grammar and style, particularly between the prescriptive nature of the former and the selective nature of the latter.
- knowledge of typical structures of engineering genres and texts
- knowledge of typical stylistic features of engineering genres and texts
- strategies for making decisions about style and readability while designing technical texts.
Skills
On successful completion of this course the student can:
- effectively structure specialized engineering texts to meet their purposes and reach their intended audiences
- effectively select and use elements of appropriate writing style in engineering texts
- consciously use stylistics feature and choices for readability, ethics, and actionability of texts
General competence
On successful completion of this course the student can:
- demonstrate awareness and understanding of the role of writing style and style-related decisions in creating effective texts and in effective communication
- develop a broader understanding of the limited importance of grammar and other mechanics for effectiveness of writing.
Content
Individuell muntlig eksamen. Ca. 45 minutter.
Eksamen tar utgangspunkt i innlevert og godkjent arbeidskrav 20, som danner grunnlaget for muntlig eksamen i emne 3100.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Teaching and learning methods
This course is run in collaboration with Louisiana Technology University. During the 2024-2025 academic year, the course will be offered online (digitally). The majority of the instruction will take place asynchronously (in Canvas), with periodic 1-hour long synchronous meetings, in Zoom or Teams.
In line with best teaching practices from the field of professional communication, the following teaching methods will be used (listed here in order of priority and frequency of use):
- Active learning and flipped classroom methods
- Peer review and peer-learning
- Short lectures and presentations by instructor(s), followed by discussions and informal assessments
The role of the teacher is to be a facilitator and an expert-coordinator of course work, who guides the students through the content of the course.
Course requirements
- Three written assignments
- Weekly reading response and peer-review assignments. A minimum of 75% (9 out of 12) out of the reading response and peer-review assignments must be approved.
Detailed description of all assignments will be provided to the students in Canvas.
Assessment
Emnet omfatter alle kompetansemålene innen profesjonsfaget og yrkesfaget og skal gi oversikt over studentens helhetlige kompetanse ved slutten av studiet.
Permitted exam materials and equipment
Før eksamen kan avlegges må emnene YLBA1000, YLBA1100, YLBA2000, YLBA2100, YLBA3000 være bestått.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere
Examiners
Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kap. 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.
Course contact person
Arbeidskrav
Arbeidskrav 20 YF/PF Refleksjonsnotat med henvisning til helhetlige læringsutbyttebeskrivelsene i rammeplanen og programplanen
- Arbeidsform: omfang 2000-2500 ord. Refleksjonsnotatet danner grunnlaget for muntlig eksamen og må være innlevert og godkjent før studenten kan gå opp til muntlig. Studenten skal legge ved litteraturliste for hele studiet tilsvarende ca. 10800 sider (se avsnitt vedrørende arbeidskrav i programplandelen).
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.
Del 1 (bacheloroppgaven) på YLBA3900 må være bestått for å kunne ta eksamen i YLBA3100. Dette fordi vurderingsgrunnlaget i YLBA3900 også inngår i samme muntlige eksamen.