Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4090 Globalisation of Technology Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Globalisation of Technology
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
- har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
- forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.
Ferdigheter
Studenten kan:; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;;
- anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
- søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
- reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
- gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
- vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse
Forkunnskapskrav
Læringsutbytte
A student who has completed this course should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- advanced knowledge of cultural differences and dimensions related to data privacy, data security, information security, cybersecurity, and universal design
- advanced knowledge of how the world changes constantly and how these changes can develop new methodologies for exploring, understanding, and analyzing cultural differences and dimensions
- advanced knowledge of technology, best practices and development processes for information and communications technology (ICT) solutions
- advanced knowledge of analysing the cultural conditions and perspectives that lead to communication gaps and digital divides.
Skills
On successful completion of this course the student can:
- carry out necessary analysis and testing across cultures
- design culturally neutral prototypes
- use knowledge of different cultures and group dynamics to communicate, collaborate and resolve conflicts, now and in the future
- act objectively when carrying out evaluations and have knowledge about their own impact on processes and results.
General competence
On successful completion of this course the student can:
- analyse and understand academic, professional and ethical issues related to accessibility in diverse cultures
- apply knowledge and skills in data privacy, data security, information security, cybersecurity and universal design of information and communications technology (ICT) to solve accessibility challenges in diverse cultures
- provide comprehensive independent study and master expressions and terms in the field
- contribute to cross-cultural collaboration, new thinking, knowledge-sharing and innovation processes.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Two presentations in groups of up to three students, and participate as a discussant (max. two questions per group) in all the other group presentations
- A project report plan (either in groups or individually) must be approved before the project starts. Students will receive feedback during the planning stage of the project. The students carry out projects according to the approved project plan.
Vurdering og eksamen
Forskningsrelevant prosjekt: Studentgruppen gjennomfører et IT-prosjekt som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller i ved en annen forsknings- eller utdanningsinstitusjon. Gjennomføringen av emnet forutsetter arbeid på prosjektet tilsvarende to dager i uken over en 12-ukers periode. Dersom prosjektet gjennomføres om sommeren skal arbeidet tilsvare 4 dager i uken over en 6-ukers periode.
Studentgruppen er ansvarlig for å finne et relevant forskningsprosjekt, få formell godkjenning for deltakelse av forskningsprosjektets leder, og definisjon av et delprosjekt som studentgruppen skal utføre. Delprosjektet må formelt godkjennes av emneleder som relevant og passenende i tema og omfang. I de tilfellene forskningsprosjektet ikke foregår på OsloMet, skal forskningsprosjektets leder utnevne en veileder i prosjektet. I tillegg får hver studentgruppe en intern veileder ved OsloMet.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing are complied with.
Vurderingsuttrykk
Grade scale A-F.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- forstår de grunnleggende problemstillingene knyttet til gjennomføring av forskningsprosjekter, inkludert fag- og forskningsetikk, samarbeidsmetoder, hypotesedannelse og eksperiment
- har grunnleggende forståelse av finansiering, rapportering og organisatorisk struktur i et forskningsprosjekt
- forstår muligheter og utfordringer knyttet til generalisering av forskningsresultater.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende vitenskapelige metoder, inkludert grunnleggende kvalitative og/eller kvantitative metoder.
- søke etter, anvende og sitere relevant vitenskapelig litteratur.
- reflektere kritisk over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign og metodevalg.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- definere et forskningsproblem, forskningsspørsmål og aktuelle metoder
- gjennomføre et vitenskapelig eksperiment vha. f.eks. brukertesting, eksperiment, spørreundersøkelse, eller prototypeimplementasjon.
- vurdere kvaliteten av de forskjellige aspektene ved en vitenskapelig undersøkelse
Emneansvarlig
Veiledningstimer med intern og/eller ekstern veileder. Studentene vil arbeide i grupper på 3-5 studenter i et prosjekt som inngår som en del av et forskningsprosjekt ved OsloMet eller utenfor OsloMet, i samarbeid med forskningsprosjektets deltakere og med relevante forskningsgruppe. Emnet kan gjennomføres individuelt etter avtale med emneleder.
Prosjektene velges/tildeles ved semesterstart.