Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4090 Globalisation of Technology Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Globalisation of Technology
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course focuses on how cultural factors influence experiences with user interfaces. The project work may partly be carried out at one of our partner institutions abroad. Please consult the faculty for an updated list of collaborators.
Forkunnskapskrav
No formal requirements over and above the admission requirements.
Læringsutbytte
A student who has completed this course should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student
- has advanced knowledge of cultural differences and cultural dimensions related to universal design
- has advanced knowledge of technology, best practices and development processes for ICT solutions
- has advanced knowledge of how to analyse the cultural conditions that lead to communication gaps and digital divides
Skills
On successful completion of this course the student
- can carry out necessary analysis and testing across cultures
- can design culture neutral prototypes
- can use knowledge of different cultures and group dynamics to communicate, collaborate and resolve conflicts
- can act objectively when carrying out evaluations and have knowledge about their own impact on processes and results
General competence
On successful completion of this course the student
- can analyse academic, professional and ethical issues related to accessibility in diverse cultures
- can apply knowledge and skills in universal design of ICT to solve accessibility problems in diverse cultures
- can provide comprehensive independent study and master expressions and terms in the field
- can contribute to new thinking and innovation processes
Arbeids- og undervisningsformer
The course is organized as a series of lectures and seminars that cover the main theories.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- A group project plan must be approved before the project starts. Students will receive feedback during the planning stage of the project. Groups carry out projects according to the approved project plan.
- Give two presentations on given topics in groups of up to three students, and participate as a discussant in two other group presentations.
Vurdering og eksamen
- Project examination in groups. The examination consists of a project report (3000-4000 words). The project examination counts 60% of the final grade.
- Individual reflection statement (1000-1500 words). The reflection statement counts 40% of the final grade.
Each group may consist of up to three candidates. Both exams must be passed in order to pass the course. The exams can be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Hjelpemidler ved eksamen
Automasjonssystemer i bygninger har som hovedmål å sørge for riktig inneklima til lavest mulig energibruk. Faget vil gi en dyp forståelse av reguleringsprinsipper på ulike nivå innen bygningsautomasjon. Videre vil det gjennomgås generelle og spesielle systemløsninger som sammenbinder varme, kjøle, varmepumpe og grunnvarme/kjøling i en felles integrert løsning.
Emnet gir en innføring i aktuelle programmeringsspråk/verktøy til utvikling av simulatorer for reguleringssystemer.
Vurderingsuttrykk
Ingen ut over opptakskravene til studieprogrammet.
Sensorordning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- styrings- og reguleringsteknikk
- algoritme og virkemåte for aktuelle regulatorfunksjoner bla. PID regulator (PID = proportional+integral+derivateivte), av/på-regulator, MPC-regulator (MPS = model-predictive control)
- relevant automatiseringsutstyr
- bussystemer og sentralt driftskontrollanlegg
- aktuelle sensorer og pådragsorganer
- alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
- matematisk modellering og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
- vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
- velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, og belysningsanlegg
- beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
- beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av reguleringssystemer
- tegne og beskrive blokkdiagram og Piping and Instrumentation Diagram (P&I D) for reguleringssystemer
- stille inn PID-regulatorer for rask og stabil regulering
- gjennomføre stabilitetsanalyse av reguleringssystemer
- analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjoner for inneklima samt redusere energibruk og driftskostnad
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
- bidra til nytenking og være bidragsytere i innovasjonsprosesser
- forstå dokumentasjon om byggautomasjonssystemer
- kunne kommunisere med fagfolk innen byggautomasjon
Emneansvarlig
Forelesninger, øvinger, labarbeid, prosjektarbeid og selvstudium.