EPN-V2

ACIT4080 Intelligent User Interfaces Course description

Course name in Norwegian
Intelligent User Interfaces
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    The course focuses on the application of artificial intelligence in user interfaces, techniques, technologies and ethical consequences.

  • Recommended preliminary courses

    None

  • Required preliminary courses

    Som følge av klimaendringene har flere land i verden økt sin produksjon av fornybar energi. Produksjon av solenergi, utviklingen av AMS-målere som måler;hvor mye egenprodusert kraft en kunde mater inn i nettet, batteripakker, bygningsautomasjon og andre energilagringsmuligheter bidrar til å skape et nytt energilandskap. Mange sluttbrukere har et ønske om selvstendighet i produksjon og forvaltning av sine energibehov. Dette emnet vil gi kunnskap om hvordan de ulike aktørene (produsenter (små- og store kraftselskaper, private aktører), nettselskaper, eiendomsforvaltere, sluttbrukere) vil kunne delta i markedene for egenproduksjon, energitjenester, forbrukerfleksibilitet og lagring av energi, samt utvikle forståelse for mekanismen i blockchainteknologien og hvordan den kan påvirke energimarkedet. Blockchain er en generell teknologi som også kan tas i bruk i forvaltningen av energi. Den utfordrer de kjente markedsplassene for elektrisitet, blockchain vil kunne muliggjøre en desentralisert energiforvaltning slik at elektrisitet sikkert og enkelt kan styres, distribueres, kjøpes og selges på andre markedsplasser enn tidligere, inkludert i bilaterale avtaler mellom private aktører.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    ;

    Kunnskap

    Studenten vil ha kunnskap om:

    • sentrale temaer og problemstillinger knyttet til energiforvaltning
    • EU’s taksonomi i bruken av FN’s bærekraftsmål
    • produksjon og distribusjon av elektrisk energi
    • fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet;
    • blockchainteknologien og hvordan den kan bidra til å løse ulike typer problemer
    • regulatoriske forhold knyttet til energikjeden og teknologisk innovasjon

    ;

    Ferdigheter;

    Studenten

    • kan anvende faglig kunnskap om EUs klassifisering av bærekraftige aktiviteter, taksonomien
    • kan analysere sammenheng;mellom;energibruk, lokal energiproduksjon og lokal energilagring
    • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff som forklarer hvordan tradisjonelle forretningsmodeller blir satt på spill når ny teknologi tas i bruk
    • kan anvende faglig kunnskap om mekanismen i blockchainteknologien, og forstå hvordan den kan fungere i lokale energisamfunn

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet;
    • kjenner;til nytenking og kreativitet i prosesser i lokale energisamfunn
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger;i lys av teknologisk innovasjon
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger som bidrar til å kunne skape et nytt energilandskap ved hjelp av blockchain
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen er organisert ved at nettsamlingene gjennomføres på Zoom, med opptak. Undervisningsspråkene vil være norsk og engelsk. Opptak gjør at det er mulig å spille av hele eller deler av samlingen i ettertid. Studentene kan repetere «vanskelig» lærestoff så mange ganger de ønsker, og dette vil også kunne fange opp de som eventuelt ikke kunne delta på nettsamlingen. Nettsamlingene gjennomføres på ettermiddag, med oppstart kl. 17.00.

    Canvas brukes;som digital læringsplattform for å få informasjon om nettsamlinger, pensum, studentaktiviteter og innleveringer.

    Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.

    Nettsamlingene vil bestå av forelesninger holdt av faglærer og gjesteforelesere fra bransjen. I løpet av hver nettsamling blir studentene delt opp i break-out rooms der de vil samarbeide om å løse relevante problemstillinger rettet mot energibransjen og de mulighetene blockchain gir i dette landskapet, samt diskutere gjennomgått fagstoff.

  • Course requirements

    Mappeinnlevering bestående av 6 skriftlige innleveringer.

    Eksamensresultatet kan påklages

  • Assessment

    Gradert skala A-F

  • Permitted exam materials and equipment

    To interne sensorer.

  • Grading scale

    Noe kjennskap til energimarkedet og grunnleggende dataferdigheter (Windows), er en fordel.

  • Examiners

    Two internal examiners. External examiner is used periodically.

  • Course contact person

    IBC is an advanced English course which builds on the course Professional English. The main purpose of the course is to further develop the students' knowledge and skills in English so that they can use the language professionally at an advanced level, especially with a view to international operations. The course is cross-curricular since a large part of the syllabus is related to subjects within business and economics. It will prepare the students to deal with real and complex situations in the business world.

    Language of instruction is English.