EPN-V2

ACIT4075 Introduction to Virtual Teams and Global Engineering Communication Project Management Course description

Course name in Norwegian
Introduction to Virtual Teams and Global Engineering Communication Project Management
Study programme
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

The course offers students an overview of current theory and practice of working in virtual professional teams, particularly in the contexts of technical fields such as engineering, computer science, and other related areas. The course covers principle frameworks, methods, and practical approaches to forming, participating in, and managing virtual teams for professional activity in those fields. Students will conduct and present guided research of best practices in virtual team management.  

 

This course is designed and run in collaboration with Louisiana Technology University.  

Required preliminary courses

No formal requirements over and above the admission requirements. 

Learning outcomes

Knowledge 

On successful completion of this course the student has: 

  • familiarity with main current theories, methods, and techniques for purposes, structures, and problems related to virtual teams, based on current research in professional communication and engineering. 
  • knowledge of practical steps and techniques for the formation, participation in, and management of virtual teams in engineering. Such techniques include but are not limited to best practices for forming virtual teams, task setting, conflict resolution, labor distribution within virtual teams, and others. 
  • understanding of principles and specific techniques for translating virtual team work into effective professional texts and other types of messages. 
  • awareness of communication technologies for visual teamwork and their appropriate application for various projects and tasks. 

Skills 

On successful completion of this course the student can: 

  • participate in the work of the virtual team through effective, efficient, and timely contributions to problem-solving, writing, and other related tasks 
  • apply knowledge of virtual team work to various stages of a communication project, including but not limited to writing process management, conflict prevention and resolution and technology use 
  • effectively participate in virtual team communication-related projects, from beginning of a project to completion 

General competence 

On successful completion of this course the student can: 

  • Understand the role and purpose of teamwork in modern engineering and other technical disciplines 
  • Understand how the communication skills and competencies required for successful virtual team work in engineering relate to the general communication competencies in technical disciplines. 

Content

Del 1: Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen, men alle kilder skal oppgis i litteraturlista og det skal benyttes korrekt metode for kildehenvisning.

Del 2: Bacheloroppgaven og arbeidskrav 20

Teaching and learning methods

Emnet omfatter en tverrfaglig bacheloroppgave innen profesjonsfaget og yrkesfaget, studentene velger selv om oppgaven skal forankres i yrkesfaglig bredde eller dybde.

Course requirements

Før eksamen kan avlegges må emnene YLEF1000, YLEF1100, YLEF2000, YLEF2100, YLEF3000 være bestått.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-,samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget programområde og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Permitted exam materials and equipment

Arbeids- og undervisningsformer vil variere, se programplanens del om studiets arbeids- og undervisningsformer.

Grading scale

Arbeidskrav

Ingen.

Krav til deltakelse

  • Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.;;

Examiners

Eksamen i emnet er todelt:

Del 1:

Skriftlig bacheloroppgave i gruppe*. Tverrfaglig utviklingsarbeid innen profesjons- og yrkesfaget i form av prosjektarbeid i gruppe, som går over hele emnet. Skriftlig gruppedokumentasjon tilsvarende 10000 - 12000 ord + vedlegg og litteraturhenvisning tilsvarende 1500 sider (se punkt 8 om alternative dokumentasjonsformer).

Bacheloroppgaven teller 50% av karakteren i emnet.

Del 1 (bacheloroppgaven) i emne YLBA3900 må være bestått for å kunne ta del 2, (muntlig eksamen) for YLBA3900 og muntlig eksamen for YLBA3100. Dette fordi muntlig i YLBA3900 og YLBA3100 går på samme dag.

;*Det er mulig å skrive bacheloroppgaven individuelt etter avtale med emneansvarlig og faglærer i yrkesfaget

Del 2:

Individuell muntlig eksamen som tar utgangspunkt i bacheloroppgaven. Ca.45 min.

Vurderingsgrunnlaget i YLBA3100 inngår i samme muntlige eksamen.

Muntlig eksamen teller 50% av karakteren i emnet.

For å få samlet karakter i YLBA3900 må del 1 og del 2 være bestått

Ny og utsatt eksamen

  • Prosjekteksamen i gruppe: Ved karakteren F, kan det leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen inntil 1 gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet;
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.