Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4050 Applied Computer and Network Security Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Computer and Network Security
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
The aim of this course is to build further on the grounding of principles in the earlier security courses, covering both practical and theoretical aspects of cyber security.; The course will give an in-depth insight into societal aspects of computer and network security, practical experience in penetration testing, and insights into relevant mechanisms of cyber defense. Real-life cases of security incidents will be discussed and then analyzed in depth by the students.
-
Forkunnskapskrav
Vitenskapsteori er studiet av vitenskapelig kunnskap og aktivitet. Emnet omhandler samfunnsvitenskapenes grunnlag og tar opp spørsmål med relevans for profesjonelt sosialt arbeid og arbeidet med masteroppgaven. Aktuelle tema er verdiers rolle i forskning, realisme/sosialkonstruktivisme, evidensbasert praksis og politikk, grunntrekk i sosial virkelighet, kriterier for fortolkning, kausale slutninger m.m.
Emnet innbefatter analyse og diskusjon av relevant samfunnsforskning. Emnet henger nært sammen med masterstudiets øvrige emner og utvikling av masteroppgave.
-
Læringsutbytte
The student should have the following outcomes upon completing the course:
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student:
- has thorough knowledge of cyber security
- has advanced knowledge of mechanisms for cyber defense, and how they are used in practice
- has a thorough understanding of societal aspects of cyber security
- has a thorough understanding of the relation between security and privacy
- has good understanding of and insights into penetration testing
Skills:
Upon successful completion of the course, the student:
- can describe the main aspects of the relation between security and privacy
- can describe central problems related to cyber security governance
- can perform basic operations related to penetration testing
- can plan and describe the structure of cyber defense for an organization
General competence:
Upon successful completion of the course, the student:
- understands the role of, and mechanisms that are used in penetration testing
- understands the role of, and mechanisms that are used for cyber defence
- can explain and discuss security challenges related to cyber security to experts and non-experts alike
- can explain and discuss societal aspects of cyber security with experts and non-experts alike
-
Innhold
Dag Jenssen
Jorunn Vindegg
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har
- inngående innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for sosialfagene
- avansert kunnskap om teorier og begreper som gjør det mulig å reflektere systematisk over samfunnsvitenskapelig virksomhet og sosialfaglig praksis.
- avansert kunnskap om kvantitative og kvalitative metoders teoretiske forankring
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og diskutere samfunnsforskning ved bruk av sentrale vitenskapsteoretiske begrep og teorier
- analysere og vurdere vitenskapsteoretiske posisjoner i faglitteratur
- vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten har
- kan kommunisere om forholdet mellom forskning og teorier om forskning.
- kan analysere grunnlaget for forskningsresultater.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen foregår gjennom forelesninger, e-forelesninger, veiledning og kollokviegrupper.
-
Vurdering og eksamen
Studenten skal levere fire essays á 500 ord (+-10%). Essayene skal drøfte ulike sider ved pensum og evt. også trekke inn eget masterprosjekt eller relevante eksempler på forskning. Det blir gitt en liste over mulige tema for essay når emnet starter.
Dersom arbeidskravet ikke godkjennes, gis det mulighet til forbedring én gang (pr. essay). Arbeidskravet må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Studentene skal ha individuell seks timers skriftlig skoleeksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler tillatt. Det kan søkes til fakultetet om å få bruke tospråklig ordbok på skoleeksamen.
-
Sensorordning
Gradert skala A-F.
-
Emneansvarlig
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av oppgavene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.