EPN-V2

ACIT4035 Rehabilitation and Assistive Technology Emneplan

Engelsk emnenavn
Rehabilitation and Assistive Technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Lek har en sentral plass i barnehagens hverdag. I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver(2006) beskrives leken som en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom. Leken er en del av barns naturlige væremåte, der de både tilegner seg, bearbeider og uttrykker sine opplevelser og erfaringer. Å leke er viktig for barns livsutfoldelse, utvikling og læring. Hensikten med å leke er ikke å oppnå bestemte mål. Leken er også et mål i seg selv.

    Den mest spontane form for drama i vår kultur finner vi i barns dramatiske lek, og i denne finner vi opphavet til kunstarten teater. I emnet vektlegges dramapedagogikk; en kunstnerisk-pedagogisk bruk av lekens og teatrets uttrykksformer i metodisk arbeid med barn.

    Både i leken og teatrets fiktive verdener tilfredsstiller vi behovet for å reflektere over og begripe den verden vi lever i. Slik kommer vi nærmere en erkjennelse av hvem vi er.

    Emnet; Dramatisk lek og læring vil gi studentene praktisk og teoretisk kunnskap om barns lekekultur. Studenten skal utvikle kompetanse og ferdigheter til å lede pedagogisk arbeid for å skape et godt lekemiljø i barnehagen.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Previous knowledge or practical hands-on experience in electronics, mechanics, or robotics and control is beneficial. It is recommended that the student has taken some of the following courses: ACIT4720 Medical Sensors and Actuators, ACIT4730 Special Biomedical Engineering Subject, or ACIT4820 Applied Robotics and Autonomous Systems.

  • Forkunnskapskrav

    Progresjonskrav for utdanningen fremgår av programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) 

  • Læringsutbytte

    Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Arbeidsmåtene vil være praktisk undervisning, forelesninger, kollokviearbeid, diskusjoner, individuelt skriftlig arbeid, studiebesøk, gruppearbeid med fremlegg, drama/teaterverksted og teaterbesøk.

    I studiet vil studentene observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.

    Tilbud om studietur

    I emnet vil studentene og faglærerne planlegge en tredagers studietur til en barneteaterfestival i Skandinavia. Kostnader: 3000 - 4000 kroner. Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil kunne variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting. Studenter som ikke har anledning til å reise vil få alternative tilbud.

  • Innhold

    • Application of advanced movement theories, anatomical and functional approaches and methods into a specific rehabilitation or assistive device.
    • Project work related to chosen rehabilitation or assistive device or part thereof.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Presentasjon av prosjektarbeid i gruppe på 4-6 studenter (ca. 45 minutter) med individuell vurdering.

    Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning. Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng). 

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

    Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten normalt ikke får avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av egen eller barns sykdom, dokumentert med legeerklæring, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurdering og eksamen

    The exam consists of two parts:

    1. group project report (50% of the final grade), 4-6 pages. The project report must follow the guidelines and template of the IEEE conference proceedings template, which can be accessed here.
    2. project demonstration and oral presentation (50% of the final grade in total). The project demonstration is 5-10 minutes per group (30% of the grade). The individual presentation is 5-10 minutes (20% of the grade). It is imperative that the division of workload among group members is clearly stated during the the individual presentation. The presentation will be followed by 10 minute Q&A session.

    Both parts of the exam must achieve a pass grade (E or above) in order to pass the course.

    The project demonstration and oral presentation cannot be appealed.

    New/postponed exam:

    In case of a failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable period following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Gradert skala A-F.

    Det gis én samlet karakter for del 1 og 2. De to delene vektes likt (50/50).

  • Vurderingsuttrykk

    Del 1 vurderes av to interne sensorer. Del 2 vurderes av to interne og én ekstern sensor.

  • Sensorordning

    Innholdet i fordypningen består av følgende tre hovedtemaer:

    1. Dramatisk lek- læring og erkjennelse

    • Lek i et historisk, kulturelt og samtidig perspektiv
    • Dramatisk lek som et estetisk uttrykk
    • Dramatisk lek i lys av læring, omsorg og erkjennelse
    • Barns lekekultur

    2. Drama og dramatisering som inspirasjon til dramatisk lek

    • Ulike uttrykksformer i teater
    • Dramafaglig egenutvikling
    • Ulike dramapedagogiske arbeidsformer
    • Vurdere teater for barn

    3. Dramatisk lek i barnehagens hverdag

    • Ledelse av det pedagogiske arbeidet på avdelingen for å fremme barns dramatiske lek i barnehagens hverdagsliv, inne og ute.
    • Lede prosesser som beriker barns dramatiske lek
    • Barnehagen som kulturarena
    • Leketøy og rom som inspirasjon til dramatisk lek
  • Emneansvarlig

    Haroon Khan