Programplaner og emneplaner - Student
ACIT4010 Enterprise Networking: Practices and Technologies Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Enterprise Networking: Practices and Technologies
- Studieprogram
-
Master's Programme in Applied Computer and Information Technology
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course gives students hands-on experience in the design, configuration and troubleshooting of networks. This course is rooted in a theoretical and technical overview of the field. General understanding of all layers of the networking stack is required. However, the focus is mainly on networking, i.e. how to make networks work and how to keep them working. Thus, routing, switching and services that support networking (e.g. DHCP and DNS) are core topics. Furthermore, the course focuses on large-scale scenarios where networking can be challenging.
The course is organised around weekly practical lab sessions and lectures that complement each other. The lectures give the theoretical background while the lab sessions give the necessary hands-on experience in putting theory into practice.
This course has a limited number of spaces. A maximum of 22 students will be admitted on a first come, first served basis.
Forkunnskapskrav
No formal requirements over and above the admission requirements.
Læringsutbytte
The student should have the following outcomes upon completing the course:
;
Knowledge
Upon successful completion of the course, the student:
- has the advanced knowledge required to make the right design choices when tasked with designing an enterprise-sized or large-scale network
- has advanced knowledge about best practice for configuration of enterprise-sized or large-scale network
- has advanced knowledge about methods of troubleshooting an enterprise-sized or large-scale network
;
Skills
Upon successful completion of the course, the student:
- has the technical experience required to analyse and design an enterprise-sized or large-scale network
- has hands-on experience in setting up and configuring an enterprise-sized or large- scale network, focusing primarily on routing, switching and services that support networking (e.g. DHCP and DNS)
- masters different approaches to troubleshooting a network, including traffic analysis
;
;
General competence
Upon successful completion of the course, the student:
- has a broad overview of networking theory and practice and knows how to put theoretical networking knowledge into practice in an actual network
- is able to analyse and discuss how networks of different types should be designed, configured and maintained.
Arbeids- og undervisningsformer
This course features weekly lectures and lab sessions to provide both theoretical content and hands-on experience. Students work in groups of two and complete assignments. The students supplement the lectures and lab sessions with their own reading. Compulsory assignments are given throughout the semester.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene
- har kjennskap til samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om barnekulturens betydning for barn og kan anvende denne til å vurdere kvalitet i barnelitteratur
- har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
- har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
- kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon og kartlegging
- kan planlegge, lede og gjennomføre faglige prosesser innenfor språk, tekst og matematikk
- kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
- kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet og foresatte
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med lek, språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan
- har et helhetlig perspektiv på barns læring
- har kunnskaper om aktuelle faglig-pedagogiske problemstillinger og debatter
- er en kompetent og bevisst språklig formidler, muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk)¿
Vurdering og eksamen
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Det vil i undervisningen legges vekt på formidling og diskusjon av forskningsresultater innenfor aktuelle fagfelt. Temaene som tas opp til undervisningen er profesjonsrettete. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter gjennom studiet i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisopplæringen og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i gruppe, samt praksisopplæring) og ulike læringsarenaer (universitetet og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og for å aktivere studenten. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger og faglige diskusjoner. I tillegg får studentene lesehjelp i form av en digital kunnskapsprøve.
I emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1). Temaet videreføres i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (RPP2).
Veiledet praksisstudier
Praksisstudiet i andre studieår er veiledet og består av 35 praksisdager. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.
Fravær fra praksis i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisostudiet til bestått eller ikke bestått.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i retningslinjer for praksisstudiet og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en transkripsjon av en samtale. Fagteksten skal ha et omfang på ca. 1200 ord. Eventuell transkripsjonen og/eller annet materiale kommer i tillegg.
- Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon i gruppe og en studietest.
- Arbeidskrav på sidemål som består av to komponenter: 1) Individuell digital fortelling på ca. to minutter 2) En skriftlig gruppetekst på sidemål (ca. 500 ord).
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse i INTER1200: Seminar over 2 dager, en individuell oppgave, samt gruppearbeid med innlevering av gruppeoppgave. Se INTER1200
- Gruppeframlegg om barnelitteratur. Omfang: Om lag 15 minutter per gruppe.
- To seminarer om barns språkutvikling.
- To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.
- Temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Vurderingsuttrykk
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Sensorordning
Two internal examiners. External examiner is used periodically.
Emneansvarlig
Professor Paal Engelstad