EPN

ABY3400 Systematisk og samfunnstjenlig utvikling i eget yrkesfag i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Systematic and sustainable trade development, and trades as basement for learning activities, national and international
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler innovasjon og forskningsbasert utvikling i eget yrkesfag i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.

 

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 25 studiepoeng dybdefag, 5 studiepoeng pedagogikk

Forkunnskapskrav

Før eksamen kan avlegges, må emnene ABY1400, ABY1500, ABY2000, ABY2200 være bestått

Læringsutbytte

Studenten kan gjennomføre og forklare avanserte arbeidsprosesser i eget yrkesområde og kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere, dokumentere og presentere et utviklingsarbeid i eget yrkesfag. Studenten kan bidra i vurdering og videreutvikling av yrket og dets funksjoner i et yrkesetisk og samfunnsperspektiv. Studenten kan vurdere behovet for videreutvikling av yrkesopplæringen ut fra utvikling i yrkene. Studenten kan vurdere behovet for initiere, vedlikeholde samarbeidsrelasjoner og nettverk med ulike aktører for en forskningsbasert videreutvikling av yrkesutøvelsen og yrkesopplæringen.

 

Alle kompetansemål i rammeplanen for studiet inngår i emnet.

 

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

 

Kunnskap

 

Studenten

 

  • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

  • har kunnskap om forskningsbasert utviklingsarbeid, og kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen

  • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov

  • Har kunnskap om hvordan dybdekompetansen kan brukes inn i opplæringen på Vg2 og Vg3

 

 

Ferdigheter

 

Studenten

 

  • kan utføre, begrunne, vurdere og dokumentere faglig arbeid på høyt nivå innen eget yrkesfag i hele yrkesfagets bredde

  • kan bruke fagterminologi i faglig arbeid og arbeid som yrkesutøver og yrkesfaglærer

  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring

  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid

 

 

Generell kompetanse

 

Studenten

 

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et faglig avansert utviklingsarbeid i eget lærefag på høgt nivå

  • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring

  • kan forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i eget utdanningsprogram

  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring, mangfold og yrkesetiske utfordringer i eget yrke og i forhold til yrkets utvikling

  • kan etablere og lede nettverksrelasjoner med skoler / arbeidsliv / høgskole og mellom etater og bedrifter i forbindelse med læring innenfor fagområdet

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner

  • kan utvikle yrkesopplæringen i tråd med utvikling i yrkene

Innhold

Innholdet handler om samfunnstjenlig utvikling av studentens eget yrke og dets plass i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Innholdet er også knyttet til utvikling og endring av egen Pedagogisk praksis og har følgende innholdselementer:

 

 

  • helhetlig profesjonsfaglig- og yrkesfaglig kompetanse

  • samfunnstjenlig utvikling i yrker og bransjer

  • innovasjon og kreativitet i yrkesutøvelse og yrkesopplæring

  • eget yrkes plass i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv

  • forsknings- og utviklingsarbeid i skole og arbeidsliv

  • nettverksrelasjoner

  • helse, miljø og sikkerhet

  • likeverd og kjønnsbalanse

  • mangfold

  • yrkesetikk

  • organisasjon, ledelse og samarbeid om opplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Varierte arbeids- og undervisningsformer brukes i emnet og innbefatter ekskursjoner, kasusbeskrivelser, instruksjons- og undervisningsøvelser, forelesninger, gruppearbeider, basis-/kollokviegrupper, selvstudier/litteraturstudier, prosjekt- og temaarbeid, rollespill, studentframlegg, loggskriving og veiledning underveis, samt vurdering og tilbakemelding etter godkjente oppgaver.

 

 

Veiledet praksis

 

20 dager yrkesfaglig praksis

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuelle arbeidslogger fra 20 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Dokumentasjonen relateres til emnets innhold/fagstoff. Formålet er å legge grunnlag for analyse av fellestrekk for yrkene og yrkenes særpreg. Det skrives en logg pr. yrke. Omfang: 800 ord(+/- 10%) pr. logg + bilder, illustrasjoner, film og eventuelle vedlegg..

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to komponenter:

 

Komponent 1: Prosjekteksamen, individuelt, helt eller delvis i gruppe. Eksamen innbefatter utvikling av produkt eller tjeneste med prosessdokumentasjon eller en rent skriftlig/visuell dokumentasjon. Den skriftlige delen av dokumentasjonen kan variere i omfang, avhengig av produktet eller tjenesten som er utviklet, og avtales derfor med faglærer. Bilder, film og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

 

Komponent 2: Muntlig eksamen, individuell. 15-20 minutter muntlig samtale. Samtalen tar utgangspunkt i emnets læringsutbyttebeskrivelser og prosjekteksamen (komponent 1) og relateres til relevant pensum for emnet.

 

Det gis én individuell karakter.

 

Ny og utsatt eksamen

 

Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon av prosjekteksamen leveres til sensur inntil en gang. Muntlig eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Minst en av sensorene har kompetanse innen studentens utdanningsprogram. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.