EPN

ABY2200 Arbeidsoppgaver og begrunnelseskunnskap i eget yrke Emneplan

Engelsk emnenavn
Trade tasks and knowledge for understanding and giving reasons for work processes
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning, arbeidsplassbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet handler om utvikling av kompetanse i basis og støttefag i hele bredden av eget yrke, og innen fellselementene i yrkene i eget utdanningsprogram.

Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 5 studiepoeng  breddefag, 20 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng pedagogikk.

Forkunnskapskrav

Generelle krav for opptak til yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Studenten kan drøfte behovet for videreutvikling av fagarbeid og yrkesopplæring i et nasjonalt og internasjonalt samfunns- og bransjeperspektiv, og kunne videreutvikle og dokumentere eget arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer på en systematisk måte.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
  • har kunnskap om yrkene i eget utdanningsprogram og deres fellestrekk og særpreg
  • har kunnskap om forskningsbasert utviklingsarbeid, og kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen
  • har kunnskap om læring og elevers læringsbehov

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre, begrunne, vurdere og dokumentere faglig arbeid på høyt nivå innen eget yrkesfag i hele yrkesfagets bredde
  • kan analysere, sammenligne og finne fram til fellestrekk og særpreg for yrkene i eget utdanningsprogram
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
  • kan bruke fagterminologi i faglig arbeid og arbeid som yrkesutøver og yrkesfaglærer
  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

 

Generell kompetanse          

Studenten

  • kan forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i eget utdanningsprogram
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i eget yrke/ yrker i eget utdanningsprogram og i forhold til yrkets/yrkenes utvikling
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et faglig utviklingsarbeid i eget lærefag på høgt nivå
  • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
  • kan etablere og lede nettverksrelasjoner med skoler / arbeidsliv / høgskole og mellom etater og bedrifter i forbindelse med læring innenfor fagområdet
  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner 

Innhold

  • innovasjon og samfunnstjenlig utvikling i eget og andre yrker i utdanningsprogrammet
  • helhetlig profesjonsfaglig- og yrkesfaglig kompetanse
  • trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • innovasjon og kreativitet i yrkesutøvelse og yrkesopplæring
  • eget yrkes plass i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • forsknings- og utviklingsarbeid i skole og arbeidsliv
  • nettverksrelasjoner
  • begrunnelseskunnskap for yrkesutøvelsen (basis og støttefag)
  • entreprenørskap og organisasjonsutvikling
  • krav til yrkesutøvelse og arbeidsplassen (yrkeskultur, -kunnskap og - etikk)
  • arbeidsmiljø 
  • likeverd og kjønnsbalanse
  • forsking på egen praksis
  • kritisk analyse

Arbeids- og undervisningsformer

Erfaringsdeling, gruppeveiledning, forelesning / dialogpreget undervisning og gruppearbeid

 

Veiledet praksis

  • 20 dager yrkesfaglig praksis

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuelle arbeidslogger fra 20 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på eget yrke, særtrekk og fellestrekk i forhold til andre yrker, produksjon og prosessdokumentasjon. Dokumentasjonen relateres til emnets innhold/fagstoff. Formålet er å legge grunnlag for analyse og hensiktsmessig dokumentasjon av arbeidsprosess, samt fellestrekk med andre yrker og yrkenes særpreg. Det skrives en logg pr. yrke. Omfang: 800 ord(+/- 10%) pr. logg + bilder, illustrasjoner, film og eventuelle vedlegg.

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen 

Vurdering og eksamen

Studenten gjennomfører prosjekteksamen, individuelt, helt eller delvis i gruppe, som innbefatter utvikling av produkt eller tjeneste med prosessdokumentasjon eller en rent skriftlig/visuell dokumentasjon. Omfang på skriftlig del av dokumentasjonen kan variere i omfang basert på om det er utviklet et produkt eller en tjeneste i prosjektet og avtales derfor med faglærer.  Bilder, film og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Ny og utsatt eksamen

Ved ny og utsatt eksamen kan produkt, tjeneste og annen dokumentasjon leveres i bearbeidet form en gang. Ny og utsatt eksamen kan gjennomførtes individuelt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis

Vurderingsuttrykk

Bestått/ Ikke bestått 

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Minst en av sensorene har kompetanse innen studentens utdanningsprogram. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.