Studieinfo emne ABY1400 2018 HØST
ABY1400 Analyse av yrker, yrkeskompetanse og læreplaner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Analyzing trades, trade competence and curriculums
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning, arbeidsplassbasert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler læreplananalyse og analyse av yrkene i eget utdanningsprogram, inklusive eget yrke. Analysen omfatter yrkesoppgaver, yrkeskompetanse, yrkeskultur, særtrekk og fellestrekk (basis og støttefag), samt egen yrkeskompetanse. Det innbefatter også prosjektarbeid som metode.
Emnet består av 30 studiepoeng med en fordeling på 15 studiepoeng breddefag, 10 studiepoeng dybdefag og 5 studiepoeng pedagogikk.
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen
Læringsutbytte
Studenten kan analysere yrkene i eget utdanningsprogram og definere hva yrkene har til felles. Studenten skal kunne vurdere hva elever som utdanner seg til ulike yrker bør lære i Vg1, kunne lage yrkesrelevante oppgaver for alle elevene og kunne forklare sammenhengen mellom arbeidsoppgavene og de yrkene elevene kan utdanne seg til. Studenten kan dokumentere yrkesfaglig og yrkespedagogisk arbeid på en hensiktsmessig måte, sånn at kvalitet på arbeidet og kompetanse kan vurderes ut fra dokumentasjonen. Studenten kan kartlegge egen yrkeskompetanse og vurdere kompetansebehov.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap Studenten
- kan beskrive særpreg, basis og støttefag i yrkene i eget utdanningsprogram og sammenligne yrkenes fellestrekk og særpreg
- har kunnskap om arbeidsoppgaver, krav til yrkeskompetanse i yrkene og yrkeskultur, innen eget utdanningsprogram
- kan beskrive kunnskap og ferdigheter som er nødvendig for å kunne forklare, begrunne valg og veilede i gjennomføring av alle sentrale arbeidsoppgaver i eget yrke
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen eget utdanningsprogram
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene
- kan analysere læreplanene
Generell kompetanse Studenten:
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
- analysere yrkesutøvelsen og yrkeskulturen i ulike yrker innen utdanningsprogrammet
- kan vurdere betydningen av yrkeskultur og historie i utøvelsen av yrkene
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere, dokumentere og presentere et prosjektarbeid
- kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids- og læringsmiljøet
Innhold
- analyse av yrkesutøvelse og yrkesopplæring i eget og andre yrker i utdanningsprogrammet, særtrekk og fellestrekk, grunnleggende ferdigheter, basis og støttefag
- arbeidslivets og samfunnets krav til kompetanse og analyse av eget kompetansebehov
- individuell studieplan for hele studiet
- etablering av nettverk i skole og arbeidsliv
- kvalitet, dokumentasjon og kvalitetssikring
- yrkesutøvelse og yrkesforståelse utover fagbrevnivå (yrkesfaglig dybde)
- styringsdokumenter og læreplananalyse
- observasjon
- IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
- kommunikasjon og samarbeid
- prosjektarbeid, prosess og dokumentasjon
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesning / dialogbasert undervisning, gruppearbeid, erfaringsdeling, skriftlig og muntlig presentasjon
Veiledet praksis
- 15 dager yrkesfaglig praksis (jf. praksisguiden for yrkesfaglig praksis)
- 5 dager pedagogisk praksis 1. periode, del 1 (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Utvidet CV, som grunnlag for tilpassing av studiet til studentens kompetanse og læringsbehov. Omfang: inntil 400 ord
- Individuell plan for eget studie, som grunnlag for tilpasset oppfølging og for å sikre progresjon. Omfang: inntil 400 ord
- Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 i eget utdanningsprogram, som knyttes til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Formålet med arbeidskravet er å finne hvilke innholdskomponenter som er relevante for de ulike yrkene i utdanningsprogrammet og som dermed bør vektlegges i Vg1.Omfang: 1500 ord (+/ - 10%) + bilder, illustrasjoner og eventuelle vedlegg
- Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Formålet er å legge grunnlag for analyse av fellestrekk for yrkene og yrkenes særpreg. Det skrives en logg pr. yrke. Omfang: 800 ord(+/- 10%) pr. logg + bilder, illustrasjoner, film og eventuelle vedlegg.
- Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis ved egen arbeidsplass, relatert til emnets innhold/fagstoff. Hensikten med arbeidskravet er å gi klasselærer innsikt i studentens pedagogiske praksis, som grunnlag for faglig dialog og vurdering. Omfang: 800 ord (+/- 10%), + bilder, illustrasjoner og vedlegg etc..
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 10 i programplanen).
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to komponenter, begge må være bestått for å bestå emnet
- Prosjekteksamen individuelt, helt eller delvis gruppe,som innbefatter utvikling av et produkt eller en tjeneste. Omfang på skriftlig del av dokumentasjonen skal være 2000 ord +/- 10%. Bilder, film og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
- Muntlig presentasjon med refleksjon rundt egen læring, som relateres til fellestrekk og særtrekk i minimum tre håndverksyrker og til relevant pensum (ca. 10 - 20 minutter pr. gruppe, avhengig av gruppestørrelse).
Det gis én individuell karakter for hver student. Ved ikke bestått må begge komponenter tas på nytt og eksamen kan gjennomføres individuelt.
Ny og utsatt eksamen
Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon av prosjekteksamen leveres til sensur inntil en gang. Det må gjennomføres ny muntlig presentasjon. Ny og utsatt eksamen kan gjennomføres individuelt.
Det gis individuell karakter
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis
Vurderingsuttrykk
Bestått /ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Minst en av sensorene har kompetanse innen studentens utdanningsprogram. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.