Programplaner og emneplaner - Student
ABIO6100 Being Acute and/or Critically Ill Course description
- Course name in Norwegian
- Å være akutt og/eller kritisk syk
- Study programme
-
Advanced Programme in Emergency NursingAdvanced Programme in Nurse AnaesthesiaAdvanced Programme in Paediatric NursingAdvanced Programme in Intensive Care NursingAdvanced Programme in Theatre Nursing
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.
Required preliminary courses
Praksis
To dagers yrkespraksis, gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.
Arbeidskrav
- En individuell skriftlig rapport og en muntlig presentasjon i gruppe. Et av arbeidskravene knyttes til yrkespraksis. Rapporten skal være på 2000 ord +/- 20 prosent og presentasjonen har en varighet på ca. 20 minutter.
- Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
Jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.
Learning outcomes
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Content
- Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom.
- Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død.
- Pårørendes opplevelser og behov.
- Familiefokusert omsorg.
- Flerkulturell kompetanse.
- Tilrettelegging for en verdig død.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt.
Course requirements
Gradert skala A-F
Assessment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Grading scale
Emnet handler om
- ernæring
- sammenheng mellom livsstil, helse og sosial bakgrunn
- kosthold med utgangspunkt i anbefalinger fra helsemyndighetene
- råvarer og produksjonsprosesser med fokus på trygg mattilvirkning og ernæringsmessig kvalitet
- bruk av digitale verktøy for å sammenlikne og vurdere ernæringsmessig kvalitet
- kunnskapsoverføring som bidrag til endring av kost- og måltidsvaner
- hygieneregelverket
- formidlingsmetodikk i fag- og yrkesopplæring
- undervisningsplanlegging
Examiners
Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern