EPN-V2

ABIO6100 Being Acute and/or Critically Ill Course description

Course name in Norwegian
Å være akutt og/eller kritisk syk
Study programme
Advanced Programme in Emergency Nursing
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Advanced Programme in Theatre Nursing
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og består av forelesning, dialog, gruppearbeid, laboratorieøvelser med næringsmidler, oppgaveløsning, digitale verktøy.

Required preliminary courses

Praksis

To dagers yrkespraksis, gjennomføring av yrkespraksis beskrives i kapittel 6 Studiets arbeids- og undervisningsformer, Praksisopplæring.

Arbeidskrav

  • En individuell skriftlig rapport og en muntlig presentasjon i gruppe. Et av arbeidskravene knyttes til yrkespraksis. Rapporten skal være på 2000 ord +/- 20 prosent og presentasjonen har en varighet på ca. 20 minutter.
  • Studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten, det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng.

Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.

Krav til deltakelse

Jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 prosent deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av faglærer.

Learning outcomes

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. 2000 ord +/- 20 prosent etter retningslinjer gitt av faglærer.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Content

  • Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom.
  • Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død.
  • Pårørendes opplevelser og behov.
  • Familiefokusert omsorg.
  • Flerkulturell kompetanse.
  • Tilrettelegging for en verdig død.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt.

Course requirements

Gradert skala A-F

Assessment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Grading scale

Emnet handler om

  • ernæring
  • sammenheng mellom livsstil, helse og sosial bakgrunn
  • kosthold med utgangspunkt i anbefalinger fra helsemyndighetene
  • råvarer og produksjonsprosesser med fokus på trygg mattilvirkning og ernæringsmessig kvalitet
  • bruk av digitale verktøy for å sammenlikne og vurdere ernæringsmessig kvalitet
  • kunnskapsoverføring som bidrag til endring av kost- og måltidsvaner
  • hygieneregelverket
  • formidlingsmetodikk i fag- og yrkesopplæring
  • undervisningsplanlegging

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern