EPN-V2

ABIO6100 Å være akutt og/eller kritisk syk Emneplan

Engelsk emnenavn
Being Acute and/or Critically Ill
Studieprogram
Videreutdanning i akuttsykepleie
Videreutdanning i anestesisykepleie
Videreutdanning i barnesykepleie
Videreutdanning i intensivsykepleie
Videreutdanning i operasjonssykepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos pasienter og pårørende ved akutt og/eller kritisk sykdom og ved undersøkelse, behandling og død. Det legges vekt på å forstå sentrale pasientfenomen som smerte, angst, håp, lidelse, livskvalitet og verdighet i et alders- og flerkulturelt perspektiv. Studenten skal videreutvikle sin selvforståelse og forbedre evnen til å mestre samhandling med mennesker som er akutt og/eller kritisk syke. Kunnskapen fra dette emnet vil danne et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne veilede pasienter og omsorgspersoner i deres opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom. Kunnskapen vil også være nødvendig for at studenten skal kunne bearbeide egne reaksjoner på ulike hendelser og veilede kolleger i deres opplevelser og reaksjoner.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom
  • har inngående kunnskap om teori om mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser og behov
  • har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg
  • har inngående kunnskap om flerkulturell kompetanse i klinisk sykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til teori om pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om mestring og mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om pårørendes og etterlattes opplevelser og behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske problemstillinger i tilknytning til ivaretakelse av den akutt og/eller kritisk syke eller døende pasients psykososiale behov

Innhold

  • Pasienters psykososiale og eksistensielle behov ved akutt og/eller kritisk sykdom.
  • Mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død.
  • Pårørendes opplevelser og behov.
  • Familiefokusert omsorg.
  • Flerkulturell kompetanse.
  • Tilrettelegging for en verdig død.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på tre til fire studenter, tre dager. Studentene skal drøfte en metode eller teori for mestring av psykisk stress og pasientrollen ved akutt og/eller kritisk sykdom. Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 prosent).

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Det gis en felles karakter for alle studentene i gruppen

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav én sensor må være ekstern