Programplaner og emneplaner - Student
ABIO6050 Theory of Science and Research Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Study programme
-
Advanced Programme in Emergency NursingAdvanced Programme in Nurse AnaesthesiaAdvanced Programme in Paediatric NursingAdvanced Programme in Intensive Care NursingAdvanced Programme in Theatre Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskningsprosessen
- har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
Ferdigheter
Studenten
- kan resonnere seg fram til og argumentere for et vitenskapsteoretisk standpunkt
- kan planlegge og gjennomføre datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
- kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
- kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
- kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
- kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
Content
- Vitenskapsteori.
- Forskningsprosessen.
- Forskningsdesign og -metoder.
- Forskningsetikk.
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må én av følgende oppgaver være utført og godkjent:
Oppgave 1: Velg en review artikkel knyttet til et relevant tema innen din utdanning. Drøft artikkelens innhold i forhold til eget fagområde/praksisutøvelse
Eller:
Oppgave 2: Ta utgangspunkt i et klinisk tema fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Drøft en av dine problemstillinger med utgangspunkt i klinisk relevans og tidligere forskning. Beskriv og begrunn hvilket utvalg du vil rekruttere fra, og redegjør for minst én forskningsetisk problemstilling knyttet til dette prosjektet.
- Utføres i gruppe på normalt fire til seks studenter.
- Omfang: 1500 ord (+/¿ ti prosent).
- Pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Assessment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, tre dager. Omfang: 3000 ord (+/¿ ti prosent).
Grading scale
Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått
Examiners
Én intern og én ekstern