EPN-V2

ABIO6050 Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Advanced Programme in Emergency Nursing
Advanced Programme in Nurse Anaesthesia
Advanced Programme in Paediatric Nursing
Advanced Programme in Intensive Care Nursing
Advanced Programme in Theatre Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Required preliminary courses

Opptak til studiet

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen
  • har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming

Ferdigheter

Studenten

  • kan resonnere seg fram til og argumentere for et vitenskapsteoretisk standpunkt
  • kan planlegge og gjennomføre datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
  • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
  • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten

Content

  • Vitenskapsteori.
  • Forskningsprosessen.
  • Forskningsdesign og -metoder.
  • Forskningsetikk.
  • Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data.

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må én av følgende oppgaver være utført og godkjent:

Oppgave 1: Velg en review artikkel knyttet til et relevant tema innen din utdanning. Drøft artikkelens innhold i forhold til eget fagområde/praksisutøvelse

Eller:

Oppgave 2: Ta utgangspunkt i et klinisk tema fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Drøft en av dine problemstillinger med utgangspunkt i klinisk relevans og tidligere forskning. Beskriv og begrunn hvilket utvalg du vil rekruttere fra, og redegjør for minst én forskningsetisk problemstilling knyttet til dette prosjektet.

  • Utføres i gruppe på normalt fire til seks studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/¿ ti prosent).
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, tre dager. Omfang: 3000 ord (+/¿ ti prosent).

Grading scale

Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått

Examiners

Én intern og én ekstern