Programplaner og emneplaner - Student
ABIO6000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Science related to Nursing
- Studieprogram
-
Videreutdanning i akuttsykepleieVidereutdanning i anestesisykepleieVidereutdanning i barnesykepleieVidereutdanning i intensivsykepleieVidereutdanning i operasjonssykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre, og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter og utvikles. Denne kunnskapen danner et nødvendig grunnlag for at studenten skal kunne observere, vurdere og identifisere symptomer hos aktuelle pasientgrupper.
Kunnskap om virkning og bivirkning av legemidler og forståelse av farmakodynamiske og farmakokinetiske prinsipper skal bidra til at studenten skal kunne administrere avansert legemiddelbehandling på en faglig forsvarlig måte.
Kunnskap om avansert medisinsk behandling ved svikt i vitale funksjoner relatert til ulike medisinske og kirurgiske tilstander er nødvendig for at studenten skal kunne delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, og å forebygge komplikasjoner i behandlingen.
Akutt og/eller kritisk syke pasienter har redusert immunforsvar og er spesielt utsatt for nosokomiale infeksjoner. For å kunne ivareta akutt og/eller syke pasienter skal studenten tilegne seg inngående kunnskap om mikroorganismers levemåte, virulens, smittemåte og infeksjonsforebyggende arbeid.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer, og hvordan patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander starter, utvikles, observeres og behandles
- har inngående kunnskap om mikroorganismers levemåte, virulens, smittemåte og det infeksjonsforebyggende arbeidet ved akutt og kritisk sykdom
- har inngående kunnskap om farmakodynamiske og farmakokinetiske prinsipper
- har inngående kunnskap om virkninger og bivirkninger av legemidler ved behandling av akutt og kritisk sykdom
- har inngående kunnskap om lover og forskrifter som regulerer bruk av medisinsk utstyr for å kunne bruke utstyret på en sikker og forsvarlig måte og forebygge pasientskade
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori om patofysiologiske prosesser og medisinske sykdomstilstander
Innhold
Grade scale A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
Professional practice builds on the assessment and application of research, and competence from the development of the field and clinical experience. This requires that you, in your professional practice, are able to read, understand and apply research literature and see this in the context of clinical experience and professional development. Theory of science makes up an important part of the basis for understanding scientific activity. Through this part of the course, we want to stimulate an inquisitive and critical approach to knowledge development and with the make the students better equipped to critically assess which basis professional decisions are made. The course Theory of Science and Research Methods also provides an overview of the most used methods in qualitative and quantitative research, as well as on central research ethics principles. Insight into different methods means that you, as a professional practitioner, can identify research literature that is suitable for answering various academic questions.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Admission to the programme.
Vurdering og eksamen
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of the research process
- has in-depth knowledge of the most commonly used methods in qualitative and quantitative approaches to research
- has in-depth knowledge of the relationship between theory of science and research methods
Skills
The student is capable of
- planning the collection of qualitative and/or quantitative data
- analysing and interpreting quantitative data, such as descriptive tables and figures
- analysing and interpreting qualitative data, such as different kinds of text material
- identifying and elucidating research ethics issues in their own projects
Competence
The student is capable of
- applying knowledge and skills through critical analysis and reasoning to different types of knowledge, values and perspectives on humanity
- analysing relevant discipline-related, professional and research ethics issues and proposing solutions
- disseminating academic and research results of relevance to the health and social services
Hjelpemidler ved eksamen
Lectures, group work, seminars with presentations and self-study.
Vurderingsuttrykk
In order to take the exam, the coursework requirement must be approved.
Group assignment
- The assignment is normally written in groups of 3-6 students
- Scope: 2,000 words (+/- 10 %)
- The syllabus must be used in the assignment
- Oral presentation in groups
- The students receive oral feedback from their fellow students and from the lecturer.
Sensorordning
Written home exam in groups of 3-4 students, 4 days. Scope: 2,500 words (+/- 20 %).
Emneansvarlig
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Emneoverlapp
All exam papers are assessed by two examiners. At least 20% of them will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.