Programplaner og emneplaner - Student
ØASPR3000 International Business Communication Emneplan
- Engelsk emnenavn
- International Business Communication
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
IBC is an advanced English course which builds on the course Professional English (3rd and/or 4thsemester). The main purpose of the course is to further develop the students' knowledge and skills in English so that they can use the language professionally at an advanced level, especially with a view to international operations. The course is cross-curricular since a large part of the syllabus is related to subjects within business and economics. It will prepare the students to deal with real and complex situations in the business world.
Anbefalte forkunnskaper
IBC is an advanced English course which builds on the course Professional English. A large part of the syllabus is related to topics in International Marketing and International Economics.
Læringsutbytte
Dette emnet omhandler organisering og ledelse av tjenester innen FM som direkte påvirker brukernes helse, miljø, sikkerhet, trivsel og produktivitet. Noen av disse tjenestene er lovpålagte, andre er økonomisk og/eller rasjonelt begrunnet. Mange tjenester innen FM er arbeidsintensive. LEAN, servicedesign og servicelogistikk er derfor viktige perspektiver og metoder for å sikre formåls-, kostnadseffektive, hygienisk forsvarlige og bærekraftige tjenesteleveranser tilpasset de ulike kunde- og brukergruppenes behov. Et utvalg sentrale tjenester innen soft FM studeres fra henholdsvis sluttbruker, bestiller-, utfører-, leverandør-, selger-, inspektør- og rådgiverperspektivet, med vekt på sentrale utviklingstrekk og megatrender.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til hva som definerer mennesker og organisasjoners behov for ulike tjenester innen soft FM
- kjennskap til relevante standarder for tjenester innen soft FM
- kunnskap om kjøp, salg, organisering, ledelse og leveranser av tjenester innen soft FM
- kunnskap om hva som er relevante ytelses-/leveransekrav til sentrale tjenester innen soft FM og hvordan disse kan beskrives i servicenivåavtaler (SLA)
- kunnskap om hva som er kritiske suksessfaktorer for henholdsvis egen drift og kjøp og salg av sentrale tjenester innen soft FM og hvordan disse kan beskrives i hovedindikatorer for ytelser (KPI)
- kjennskap til programvare for kundefront (helpdesk)
- kjennskap til LEAN-filosofien, servicedesign og servicelogistikk.
Ferdigheter
Studentene kan
- anvende faglig kunnskap for å analysere organisasjonens behov for tjenester innen soft FM
- anvende faglig kunnskap for sourcingbeslutninger om tjenester innen soft FM
- anvende faglig kunnskap for å beskrive de mest relevant ytelses-/leveransekrav til sentrale tjenester innen soft FM
- anvende faglig kunnskap om LEAN-filosofien, servicedesign og servicelogistikk for leveranser av formåls-, kostnadseffektive, hygienisk forsvarlige og bærekraftige tjenester innen soft FM.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til ulike tjenester innen soft FM
- formidle økonomiske og miljømessige konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av tjenester innen soft FM
- formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger for tjenester innen soft FM
- utveksle synspunkter på og erfaringer med soft FM med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis.
Vurdering og eksamen
An individual written and oral exam will be held at the end of the autumn semester. The student gets two separate grades, one for the written and one for the oral exam, and the exams can be taken again separately. The written exam counts 53% of the final grade and the oral exam counts 47%.
Written exam (5 hours) consisting of three parts:
- a Norwegian-English translation
- a text for comprehension and analysis, and questions from the syllabus in English for Business Studies
- an essay on a topic from international politics, economy or culture
Oral exam (25 minutes) consisting of:
- a 7-minute presentation of an individually chosen topic on a current political, social or economic issue (PowerPoint allowed, but no manuscript)
- questioning on a topic drawn from international politics, economy or culture
- discussion of works of fiction
Both exams must be passed in order to pass the course.
Hjelpemidler ved eksamen
Et utkast til den gruppevise mappeoppgaven skal presenteres og drøftes i plenum. Det er obligatorisk deltagelse på medstudentenes presentasjoner. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, må det leveres en ny og forbedret besvarelse innen en frist som fastsettes av faglærer.
Vurderingsuttrykk
Mappeeksamen med en individuell, skriftlig oppgave, omfang 8-10 sider/3200-4000 ord som vektes 60 %, og en skriftlig oppgave i gruppe på 3-5 studenter, omfang 12-15 sider/4800-6000 ord som vektes 40 %.
Begge delene av mappa må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får F i en av eksamensdelene, må denne eksamensdelen tas på nytt. Det kan være inntil 5 studenter i gruppen.
Sensorordning
In addition to the course instructor, an external or internal examiner will be used for all the exams. The exam questions will be approved by an external examiner.