EPN-V2

ØASPR2400 Professional English kurs A og B Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional English: Courses A and B
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid
  • kan vurdere hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
  • kan identifisere sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
  • kan beskrive og vurdere utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
  • har kjennskap til individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
  • har innsikt i overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
  • kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og som kan formidle brukers/pasienters pståsted
  • kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
  • kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
  • kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk
  • kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
  • kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
  • kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
  • kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte

Anbefalte forkunnskaper

Exam in English from upper secondary school or equivalent knowledge of English. A large part of the syllabus is related to subjects within business and economics.

Forkunnskapskrav

Emnet inkluderer både e-læringsmoduler, studiegrupper, forelesninger, seminarer og selvstudier. Obligatoriske pensumforelesninger presenterer fagstoff med diskusjoner og skriftlige arbeidskrav.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende godkjent:

  • Skriftlig oppgave individuelt. Omfang: 2500 ord (+/- 20 %)
  • Følge e-læringsmodul og levere en gruppeoppgave. Omfang 700 ord (+/- 20 %). Presentasjon i gruppe med opponentskap.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i studiegrupper, forelesninger og seminarer

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang 4000 ord

(+/- 20 %). Går over hele emneperioden, med innleveringsdato etter endt

undervisning.

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten

anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert skala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk

VPSY6010, VPSYD6010 og MAPSD4010 er 100% overlappende.

Sensorordning

In addition to the course instructor, an external or internal examiner will be used for all the exams. The exam questions will be approved by an external examiner.