EPN-V2

ØASØK4300 Industrial Organization Course description

Course name in Norwegian
Næringsøkonomi
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter.

Teorien vil knyttes tett mot aktuelle eksempler fra en rekke markeder og studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å vurdere konkrete konkurransepolitiske problemstillinger.

Recommended preliminary courses

ØASØK4100 Microeconomics.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har:

  • en dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
  • kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurranse- og næringspolitikk

Ferdigheter

Studentene kan:

  • bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg
  • gi anbefalinger om prisstrategier i ulike markedssituasjoner
  • gi anbefalinger om nærings- og konkurransepolitikk

Generell kompetanse

Studentene kan:

  • forstå hvordan samspillet mellom bedrifters strategiske valg og offentlige virkemidler påvirker markedsutfall

Content

  • Grunnleggende spillteori
  • Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
  • Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
  • Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
  • Nettverkskonkurranse og tosidige markeder
  • Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
  • Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
  • Auksjonsteori

Teaching and learning methods

Undervisningen vil legges opp med 4 timer forelesning per uke.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på to studenter skrive en semesteroppgave.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Permitted exam materials and equipment

Tillatte hjelpemidler er:

  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.