Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK4300 Industrial Organization Course description
- Course name in Norwegian
- Næringsøkonomi
- Study programme
-
Master Programme in Business Administration
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter.
Teorien vil knyttes tett mot aktuelle eksempler fra en rekke markeder og studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å vurdere konkrete konkurransepolitiske problemstillinger.
Recommended preliminary courses
ØASØK4100 Microeconomics.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har:
- en dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
- kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurranse- og næringspolitikk
Ferdigheter
Studentene kan:
- bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg
- gi anbefalinger om prisstrategier i ulike markedssituasjoner
- gi anbefalinger om nærings- og konkurransepolitikk
Generell kompetanse
Studentene kan:
- forstå hvordan samspillet mellom bedrifters strategiske valg og offentlige virkemidler påvirker markedsutfall
Content
- Grunnleggende spillteori
- Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
- Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
- Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
- Nettverkskonkurranse og tosidige markeder
- Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
- Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
- Auksjonsteori
Teaching and learning methods
Undervisningen vil legges opp med 4 timer forelesning per uke.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på to studenter skrive en semesteroppgave.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Assessment
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Permitted exam materials and equipment
Tillatte hjelpemidler er:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Grading scale
Gradert skala A - F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.