EPN-V2

ØASØK4300 Næringsøkonomi Emneplan

Engelsk emnenavn
Industrial Organization
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter. Studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å evaluere og predikere ulike utfall av konkurransen i markedet. Gjennom forelesninger og seminarer vil studentene lære seg å beherske sentrale spillteoretiske modeller for imperfekt konkurranse (oligopol): priskonkurranse, kvantumskonkurranse, nettverkskonkurranse, produktdifferensiering, etableringshindre, FoU og markedsføring. Vi vil også se spesielt på auksjoner.

Anbefalte forkunnskaper

ØASØK4100 Microeconomics.

Forkunnskapskrav

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen og praktiske øvinger på PC.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene har:

  • En dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
  • Kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurransepolitikk, auksjonering og FoU-politikk.

Ferdigheter

Studentene kan:

  • bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg

Innhold

  • Grunnleggende spillteori
  • Statisk oligopolteori (Bertrand og Cournot)
  • Horisontal (smak) og vertikal (kvalitet) produktdifferensiering
  • Dynamisk oligopolteori (gjentatte spill og uformelt prissamarbeid)
  • Bedriftsetablering og strategiske etableringshindre
  • Nettverkskonkurranse og to-side markeder
  • Incentiver og markedsimplikasjoner av FoU
  • Markedsføring (reklame og produktposisjonering)
  • Auksjonsteori

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Vurdering og eksamen

Gradert skala A - F

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.