EPN

ØASØK3200 Økonomisk tenkning og økonomisk historie Emneplan

Engelsk emnenavn
Economic thought and economic history
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom innsikt i historiske kontekster og historiske utviklingstrekk kan man bedre beskrive, forstå og analysere viktige sider ved samfunnets økonomi, herunder strukturelle endringer. Emnet gir en breddeinnsikt i samfunnsøkonomifaget, bl.a. når det gjelder ulike tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse, metodologiske aspekter, og koplinger til andre samfunnsvitenskapelige disipliner.

Dette emnet utvikler studentenes evne til å sette økonomifaget i perspektiv både som vitenskap og som redskap, og utvikler studentens evne til å anvende samfunnsøkonomisk «tenkning».

Emnet bygger på kunnskap om grunnleggende mikroøkonomi og makroøkonomisk politikk. Slike innsikter tjener som referanse, men emnet er ingen videreføring i standard mikro-/makroøkonomisk teori.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales forkunnskaper i ØASØK1000 Mikroøkonomi og ØASØK1100 Makroøkonomi (eller tilsvarende).

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

·       kunnskap om: historiske og idéhistoriske tilnærminger til samfunnsøkonomisk analyse - grunnlagsspørsmål i den samfunnsøkonomiske vitenskap - samfunnsøkonomisk metodologi - samfunnsøkonomi og tverrfaglig analyse

·       innsikt i økonomiske systemer og hvordan et økonomisk system og en historisk kontekst er avgjørende for utviklingen i økonomi og samfunn

·       kunnskap om kapitalismen, herunder dens karakteristika, opprinnelse, utvikling og forskjellige former

·       kunnskap om hvordan økonomisk ulikhet skapes samt utfordringer knyttet til økonomisk ulikhet

Ferdigheter

Studenten evner å

·       gjøre bruk av historiske og idéhistoriske kilder for å beskrive utviklingstrekk og utføre faglig analyse

·       sette økonomiske forhold inn i en historisk kontekst, herunder å gjøre enkle analyser av hvordan grunnleggende samfunnsøkonomiske strukturer og mekanismer påvirker samfunnsutviklingen på lang sikt, og av hvordan en historisk kontekst påvirker det økonomiske systemet

Generell kompetanse

Studenten

·       oppøver evnen til en historiebasert forståelse av økonomi og samfunn

·       oppøver evnen til kritisk akademisk tenkning

·       bevisstgjøres betydningen av tverrfaglige og flerfaglige tilnærminger, samt bevisstgjøres at økonomifaget kan styrke sin relevans i samspill med annen samfunnsvitenskapelig

Innhold

·       Økonomisk forståelse og analyse av samfunnet, og grunnlagsproblemer i den sammenheng

·       Kapitalismen - sentrale mekanismer, historiske utviklingstrekk, forholdet kapitalisme/markedsøkonomi

·       Historiske og teoretiske perspektiv på ulikhet (spesielt med hensyn på inntekt og formue). Mulige tiltak for å oppnå redusert ulikhet

·       En fordypning som velges enten i økonomisk idéhistorie (om markedsøkonomi, forbrukersamfunnet, velferdssamfunnet, det moderne arbeidsliv) eller i økonomisk historie (norsk økonomi og økonomisk politikk)

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminar/gruppearbeid og selvstudium.

Øvingsoppgaver og diskusjon av tekster vil inngå som en naturlig arbeidsform, både i forbindelse med forelesninger/seminar/gruppearbeid og som en del av studentenes selvstendige arbeid (gjerne i kollokviegrupper).

I tillegg til felles obligatorisk pensumlitteratur skal hver student velge en bok (eventuelt utdrag av et større verk) blant et utvalg av noen bøker (såkalt «semiobligatorisk» pensum), som skal studeres i forbindelse med et arbeidskrav.

Det tas forbehold om endringer i undervisningsopplegget, dersom få studenter tar kurset (ved et lavt studenttall vil emnet bli gjennomført som et "lesekurs", og den organiserte undervisningen vil da i hovedsak falle bort; for øvrig henvises til universitetets bestemmelser om et minimum antall studenter for å opprettholde et valgemne).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I emnet inngår et obligatorisk arbeidskrav hvor studentene i gruppe på to eller tre skal ha en samtale med faglærer om boka som studentene har lagt opp fra den semi-obligatoriske pensumlitteraturen. Arbeidskravet må være godkjent, for å kunne gå opp til skriftlig skoleeksamen. En student kan søke om å ta arbeidskravet individuelt, dersom spesielle forhold skulle tilsi et slikt behov.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studenten anledning til å gjøre arbeidskravet på nytt én gang før eksamen. Faglærer gir beskjed om dato.

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en tre timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamensoppgaven vil ha forankring i den obligatoriske (men ikke semi-obligatoriske) pensumlitteraturen.

Studenter som stryker eller er syke på eksamen, har rett til å melde seg opp til ny/utsatt eksamen i emnet i tråd med universitetets forskrift om studier og eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Skala med gradering A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Dag Flater Hwang