Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK3000 International Economics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- International Economics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange ProgrammePublic Administration and Leadership, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Pensum
-
HØST 2016
- Timeplan
Innledning
International Economics as a subject is concerned with effects of economic relations among nations. This is particularly relevant for small open economies like Norway. The first part of the course covers international trade theory. Why do nations trade, and what effects does this have on the domestic economy. Next, trade policy is analyzed. Why do some nations want to restrict the volume of trade, and what economic effects does this have on domestic efficiency and income distribution. Finally, the course will cover open economy macroeconomics, in particular stabilization policies under different exchange rate regimes.
Anbefalte forkunnskaper
Del 1
Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter, 14 dager, 4500 ord +/- 10 %, dokumentasjon med video kan erstatte 2500 ord.
Del 2
Passeringstest 2: Individuell, praktisk kjøretest, 45 minutter. Testen gjennomføres ved å kjøre en definert testrute, med ekstern eller intern sensor.
Ny og utsatt eksamen
- Ved ikke bestått på en av eksamensdelene, er det kun den ikke beståtte delen som må tas om igjen.
- Ved sykdom i prosjektgruppa (del 1) kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen, i annen gruppe eller individuelt.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Forkunnskapskrav
No prerequisites.
Læringsutbytte
Knowledge
The student
- can describe the development of trade theory over time, from Smith/Ricardo, via Heckscher-Ohlin to modern trade theory based on imperfect competition
- knows how international trade affects economic growth and resource allocation domestically and internationally
- knows how international trade affects distribution of income
- knows which instruments are used in international trade policy and how these affect welfare
- is familiar with relevant models of economic integration
- is familiar with theories of exchange rate determination
- is familiar with stabilization policies in open economies under various exchange rate regimes
Skills
The student
- can show welfare effects of international trade graphically
- can use algebra to derive changes in distribution of income following international trade
- can show the effects of trade policy instruments graphically
- can use models to describe effects of stabilization policies
Competence
The student
- can reflect critically about current topics in international economic relations
Arbeids- og undervisningsformer
Semesteret skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 3 Trafikal del og trinn 4 Avsluttende opplæring i Læreplan føreropplæring klasse B (heretter: «trinn 3 og 4 i læreplanen»).
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått TLB1000 og TLB1110
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har inngående kjennskap til trinn 3 og 4 i læreplanen
- kan reflektere over ulike pedagogiske tilnærminger og relevante metoder ved undervisning på trinn 3 og 4 i læreplanen
- kan gjøre rede for sentrale utfordringer i føreropplæringen med utgangpunkt i trafikkpedagogiske og trafikkfaglige emner, herunder miljø og samfunn, risiko og forebygging av ulykker
- har godkjenning som godkjent førstehjelpsinstruktør ved trafikkskole
- kjenner til trafikkskolens drift og elevansvar samt tilsyn og gjennomføring av førerprøve.
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og veiledning på trinn 3 og 4 i læreplanen
- kan analysere risiko
- har tilstrekkelig ferdigheter i ECO-driving
- kan organisere og tilpasse pedagogiske metoder ved Sikkerhetskurs på bane, Sikkerhetskurs på veg og førstehjelpsundervisning.
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over egen praksis, yrkesetikk og behandling av elev
- kan kommunisere tydelig og lytter oppmerksomt
- kan endre praksis på grunnlag av tilbakemeldinger og veiledning fra medstudenter og praksisveileder.
Vurderingsuttrykk
Studenten skal gjøre erfaringer med egen undervisning og vurdere erfaringene i forhold til egen opplevelse og i teoretisk perspektiv. Undervisningsoppgaver gjennomføres både som øvelser på universitetet sammen med andre studenter og ved utprøving i bil/klasserom med veiledning fra praksisveileder. Litteratur leses opp mot de problemstillingene det til enhver tid arbeides med.
Sensorordning
Praksis
Praksis omfatter minimum 20 dager undervisningspraksis gjennom hele semesteret. Innholdet i praksis er observasjon av praksisveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er sentral del av erfaringslæringen.
Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i fjerde semester. Se praksisguiden for organisering av praksis.
Arbeidskrav
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg for «sikkerhetskurs på øvingsbane» (læreplanens tema 3.10). Skriftlig dokumentasjon: Plan med begrunnels, og vurdering av gjennomføringen, til sammen 1400 ord. Gjennomføringen dokumenteres ved bruk av videoopptak i tillegg til den skriftlige dokumentasjonen.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere en veiledningstime med elev (Læreplanens tema 3.9, Trinnvurdering) som dokumenteres med videoopptak eller lydopptak. Det utarbeides i tillegg et refleksjonsnotat på ca 700 ord.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere et undervisningsopplegg etter læreplanens tema 4.1 «sikkerhetskurs på veg». Gjennomføringen dokumenteres med videoopptak. Det utarbeides i tillegg et refleksjonsnotat på ca. 700 ord
- Timeoversikt over minimum 20 timer egen undervisning og i tillegg observasjoner av praksisveileder og observasjon av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på minst 700 ord som beskriver egen læring og etisk praksis.
- Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3, omfang etter avtale med faglærer
- DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på ca 200 ord.
Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i henhold til eksamensreglementet være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.