EPN-V2

ØASØK2000 Mikroøkonomi II Emneplan

Engelsk emnenavn
Microeconomics II
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The course is an intermediate course in Microeconomics built on the introductory course in Microeconomics I. The course takes an analytical approach to study microeconomics. It intends to develop rigorous, logical reasoning to understand economic concepts. While a majority of the economic theories are treated verbally and graphically, simple models based on elementary calculus are also introduced to examine certain economic issues in detail.

The tuition is in English.

Anbefalte forkunnskaper

Offentlige godkjente lovsamlinger, med innarbeidede henvisninger etter nærmere retningslinjer, er tillatt å ha med seg til eksamen.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • the basic economic theories explaining behaviours of consumers and firms
  • the market structure
  • the economics of information
  • game theory in analysing strategic behaviour
  • the applications of behavioural economics

Skills

The student can

  • use economic concepts to explain consumer and firms- behaviour
  • use economic reasoning to discuss economic policies
  • formulate and analyse strategic interactions

General competence

The student can

  • develop insights to critically address economic issues
  • engage in analytical discussions of economic policies

Innhold

  • Market structure
  • Perfect competition
  • Market power
  • Game theory
  • Imperfect competition
  • Information economics
  • Behavioural economics

Arbeids- og undervisningsformer

The course material is discussed in lectures.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet gir nyanserte perspektiver på mangfold, og forholdet mellom majoritet og minoritet og de ulike utfordringer som kan oppstå i møtet mellom barnevernet og barn, unge og familier som tilhører/blir plassert inn i ulike minoritetsgrupper. Emnet tematiserer hvordan maktstrukturer i samfunnet konstruerer forestillinger om «de andre» gjennom ulike kategoriseringer knyttet til etnisitet, kjønn, seksualitet, funksjonsnivå, alder, klasse og religion. Studentene vil få kunnskap om hvordan inklusjons- og eksklusjonsmekanismer kan utspille seg på individ-, institusjons- og samfunnsnivå, og hvordan de ulike nivåene påvirker hverandre.

Det er obligatorisk deltakelse i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget «Samarbeid om barn og unge» (INTER1300). Tema det arbeides med er barn og unges samarbeid med profesjonsutøvere, utforskende tilnærminger til barn, unge og familiene deres og profesjonsutøveres bidrag til foreldres og barn/unges meningsdanning. Se INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER1300: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Vurdering og eksamen

Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorstudium i barnevern.

Hjelpemidler ved eksamen

Kunnskaper

Studenten

· har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på mangfold og likestilling, herunder sosiologiske, postkoloniale og interseksjonelle perspektiver, og kunnskap om hvordan disse kan benyttes i arbeidet med barn, unge og familier

  • har kunnskap om identitet og tilhørighet, og hvordan ulike identiteter og gruppetilhørigheter kan virke sammen i kategoriserings- og marginaliseringsprosesser
  • har kunnskap om inklusjons- og eksklusjonsmekanismer både på institusjons- og individnivå, herunder kategorisering, marginalisering, stigmatisering, segregering, diskriminering og rasisme
  • har kunnskap om ulike maktperspektiver og hvordan strukturell makt kan utspille seg i forholdet mellom majoritet og minoritet
  • har kunnskap om etniske minoriteter og flyktningers livssituasjoner og rettigheter
  • har kunnskap om urfolks livssituasjon og rettigheter, herunder samiske barns rett til eget språk og kultur
  • Har kunnskap om bruk av tolk i barnevernet

Ferdigheter:

Studenten

  • kan anvende relevante teoretiske perspektiver og kunnskap for å analysere- og utvikle en nyansert forståelse for ulike minoriteters situasjon og utfordringer i den norske velferdsstaten
  • kan reflektere over samfunnets overordnete forståelser av ulike minoritetsgrupper, og hvordan disse forståelsene kan ha innvirkning på egen praksisutøvelse i møte med barn, unge og familier
  • kan reflektere over hvordan egen oppvekst, kulturelle bakgrunn, forforståelse og verdier virker inn i møtet med ulike minoriteter, og kan påvirke vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen i barnevernet
  • kan reflektere over hvordan makt utspiller seg i møter mellom barnevernspedagoger og barn, unge og familier som tilhører ulike minoriteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egne og andres handlinger, holdninger, oplevelser og verdier knyttet til ulike minoriteter
  • kan bidra til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, uavhengig av etnisitet, kjønn og kjønnsuttrykk, seksuell orientering, religion og livssyn, funksjonsnivå, alder og klasse

Vurderingsuttrykk

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.

Sensorordning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Emneansvarlig

Individuell muntlig eksamen med en tidsramme på ca. 30 minutter.

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.