Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4701 Bærekraftrapportering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainability Reporting
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
-
Innledning
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
-
Forkunnskapskrav
Systemic design
- systems theory
- cybernetic theory
- conversation theory
- systemic relations
- visualization of exceedingly complex situations
Game dynamics in systems
- Engagement in systems
- Play and game mechanics in systems
Systemic design methods for data gathering in complex settings
- visual interviewing
- design probing, play probing
- mapping workshops
Methods for the analysis of data and design
- ZIP
- systemic relations
- cybernetic analysis & Praxis/ behavior analysis
- distinctions of functioning systems and structures
- systems dynamics
- causal dynamics
- input and output dynamics
- feedback loops, reinforcing loops, balancing loops
- relational mapping
- stocks, flow, delay, buffers, goal, autopoietic, backlog, information flow, paradigm analysis in relation to intervening in systems for change
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om næringslivets rolle når det gjelder bærekraft, spesielt FNs bærekraftmål, og om samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til næringslivets bærekraftsansvar
- avansert kunnskap om analyser av hvor bærekraftig et foretaks virksomhet er (bærekraftsanalyse)
- avansert kunnskap om lovkrav og standarder for bærekraftsrapportering, inkludert konsolidert bærekrafts rapportering,
- avansert kunnskap om lovkrav og standarder for attestasjon av bærekraftsrapportering
- bred kunnskap om årsberetningen generelt og øvrig innholds krav til årsberetningen, herunder krav som følger av regnskapsloven for øvrig, åpenhetsloven og diskriminering og likestillingsregelverket
Ferdigheter
Studenten kan:
- utføre en bærekraftsanalyse og foretaksgjennomgang (due diligence) av forhold som påvirker hvor bærekraftig en virksomhet er, og analysere bærekrafts rapportering i sammenheng med finansiell rapportering
- planlegge og utarbeide bærekrafts rapportering, i tillegg til planlegging og gjennomføring av kontroll og attestasjon av bærekraftsrapporten.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen bærekraft og samfunnsansvar og formidle sentralt stoff skriftlig og muntlig
- reflektere over etiske problemstillinger og dilemma rundt bærekraft og samfunnsansvar, se emnet i et samfunnsmessig perspektiv
-
Arbeids- og undervisningsformer
Sentrale læringsaktiviteter i emnet er forelesninger på campus, oppgaveveløsing, diskusjon av problemstillinger og selvstendig arbeid.
Forelesninger vil introdusere og gjennomgå sentrale begrep, teorier og rammeverk. I tillegg vil forelesningene vise til praksis der den finnes og utviklingstrekk man kan se. Det legges opp til diskusjoner og selvstendig arbeid med pensum og forberedelse til forelesninger. I tillegg anbefales arbeid i kollokviegrupper.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen 5 timer
-
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- ESRS standardene (European Sustainability Reporting Standards)
- Eksamensmodus av Lovdata Pro
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Emneansvarlig
Robert Ler