EPN-V2

ØARR4701 Bærekraftrapportering Emneplan

Engelsk emnenavn
Sustainability Reporting
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Two internal examiners. External examiners are used regularly.

  • Forkunnskapskrav

    Systemic design

    • systems theory
    • cybernetic theory
    • conversation theory
    • systemic relations
    • visualization of exceedingly complex situations

    Game dynamics in systems

    • Engagement in systems
    • Play and game mechanics in systems

    Systemic design methods for data gathering in complex settings

    • visual interviewing
    • design probing, play probing
    • mapping workshops

    Methods for the analysis of data and design

    • ZIP
    • systemic relations
    • cybernetic analysis & Praxis/ behavior analysis
    • distinctions of functioning systems and structures
    • systems dynamics
    • causal dynamics
    • input and output dynamics
    • feedback loops, reinforcing loops, balancing loops
    • relational mapping
    • stocks, flow, delay, buffers, goal, autopoietic, backlog, information flow, paradigm analysis in relation to intervening in systems for change
  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om næringslivets rolle når det gjelder bærekraft, spesielt FNs bærekraftmål, og om samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til næringslivets bærekraftsansvar
    • avansert kunnskap om analyser av hvor bærekraftig et foretaks virksomhet er (bærekraftsanalyse)
    • avansert kunnskap om lovkrav og standarder for bærekraftsrapportering, inkludert konsolidert bærekrafts rapportering,
    • avansert kunnskap om lovkrav og standarder for attestasjon av bærekraftsrapportering
    • bred kunnskap om årsberetningen generelt og øvrig innholds krav til årsberetningen, herunder krav som følger av regnskapsloven for øvrig, åpenhetsloven og diskriminering og likestillingsregelverket

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • utføre en bærekraftsanalyse og foretaksgjennomgang (due diligence) av forhold som påvirker hvor bærekraftig en virksomhet er, og analysere bærekrafts rapportering i sammenheng med finansiell rapportering
    • planlegge og utarbeide bærekrafts rapportering, i tillegg til planlegging og gjennomføring av kontroll og attestasjon av bærekraftsrapporten.

    Generell kompetanse

    Studenten kan:

    • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen bærekraft og samfunnsansvar og formidle sentralt stoff skriftlig og muntlig
    • reflektere over etiske problemstillinger og dilemma rundt bærekraft og samfunnsansvar, se emnet i et samfunnsmessig perspektiv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Sentrale læringsaktiviteter i emnet er forelesninger på campus, oppgaveveløsing, diskusjon av problemstillinger og selvstendig arbeid.

    Forelesninger vil introdusere og gjennomgå sentrale begrep, teorier og rammeverk. I tillegg vil forelesningene vise til praksis der den finnes og utviklingstrekk man kan se. Det legges opp til diskusjoner og selvstendig arbeid med pensum og forberedelse til forelesninger. I tillegg anbefales arbeid i kollokviegrupper.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skoleeksamen 5 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • ESRS standardene (European Sustainability Reporting Standards)
    • Eksamensmodus av Lovdata Pro

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Robert Ler