EPN-V2

ØARR4600 Verdsettelse for revisorer Emneplan

Engelsk emnenavn
Valuation for Auditors
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    This course explores the valuation concepts relevant for Auditors and how valuation for equity can benefit from a thorough financial statement analysis. The objective of this course is to provide students with valuation methods from both a conceptual and practical framework. We will discuss the drivers of value generation, cover financial analysis using data from the annual report, and build an integrated valuation model using the key concept of residual earning.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.

  • Forkunnskapskrav

    None

  • Læringsutbytte

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student

    • has obtained an understanding of fundamental drivers of value, and valuation techniques.
    • has an advanced understanding of relevant theoretical and practical application of valuation for the fair value accounting in IFRS accounting standards
    • has implemented and understood the use of this knowledge in practical settings.

    Skills

    The student

    • is able to apply the advanced valuation techniques to real companies, to form an informed opinion as to the fair value with respect to the IFRS standards.
    • has increased competence in presenting and discussing complex valuation issues.
    • is able to take complex financial information and distil them into relevant information for the valuation process.
    • is able to confidently present the findings of their analysis verbally and in written and presentation of the fair value in a IFRS context towards investors, top management, and board of directors.

    General competence

    The student

    • has completed demanding case work and presentations as constructive members of a student group.
    • can produce alternative methods or resolve discrepancies and argue why they are good solutions to the problem.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Learning approaches include lectures, in-class problem solving, group presentations, and group work.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    The following coursework requirements must have been approved in order for the students to take the exam:

    • Coursework 1: Three submissions of written group work, each with a maximum of 1000 words, plus appendixes. The submissions will be written in groups of 2-4 students
    • Coursework 2: There is a group project on equity valuation. Each group must make one oral presentation. All group members are required to present. The presentation will last 10-20 minutes.

    All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given one new opportunity to get these approved, within a given deadline.

  • Vurdering og eksamen

    The exam in the course is a supervised exam of 3 hours.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Emnet tar opp ledelse som stil og atferd, betydningen av personlighet, på hvilken måte ledelse er situasjonsavhengig og leder-medarbeider-relasjoner samt sammenhengen mellom ledelse og motivasjon. Emnet diskuterer klassiske ledelsesstudier og nyere teorier. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.

  • Vurderingsuttrykk

    Ingen forkunnskapskrav

  • Sensorordning

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
    • kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
    • kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
    • kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
    • innsikt i betingelser for effektiv ledelse

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
    • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
    • gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
    • formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner