EPN-V2

ØARR4600 Verdsettelse for revisorer Emneplan

Engelsk emnenavn
Valuation for Auditors
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

This course explores the valuation concepts relevant for Auditors and how valuation for equity can benefit from a thorough financial statement analysis. The objective of this course is to provide students with valuation methods from both a conceptual and practical framework. We will discuss the drivers of value generation, cover financial analysis using data from the annual report, and build an integrated valuation model using the key concept of residual earning.

Anbefalte forkunnskaper

Corporate Finance

Forkunnskapskrav

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal holde en muntlig presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne holde ny presentasjon én gang innen angitt frist.

Læringsutbytte

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has obtained an understanding of fundamental drivers of value, and valuation techniques.
  • has an advanced understanding of relevant theoretical and practical application of valuation for the fair value accounting in IFRS accounting standards
  • has implemented and understood the use of this knowledge in practical settings.

Skills

The student

  • is able to apply the advanced valuation techniques to real companies, to form an informed opinion as to the fair value with respect to the IFRS standards.
  • has increased competence in presenting and discussing complex valuation issues.
  • is able to take complex financial information and distil them into relevant information for the valuation process.
  • is able to confidently present the findings of their analysis verbally and in written and presentation of the fair value in a IFRS context towards investors, top management, and board of directors.

General competence

The student

  • has completed demanding case work and presentations as constructive members of a student group.
  • can produce alternative methods or resolve discrepancies and argue why they are good solutions to the problem.

Arbeids- og undervisningsformer

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen hjelpemidler er tillatt

Vurdering og eksamen

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av skrfitlig eksamen.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Det er en fordel om studentene som tar dette emnet har grunn/forkunnskaper om motivasjon fra kurs som ØAADM1100 Organisasjonspsykologi og/eller ØAADM3500 Praktisk Personalledelse.

Sensorordning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.