EPN-V2

ØARR4600 Valuation for Auditors Course description

Course name in Norwegian
Verdsettelse for revisorer
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

This course explores the valuation concepts relevant for Auditors with a focus on the fair value accounting in IFRS accounting standards. The objective of this course is to provide students with valuation methods from both a conceptual and practical framework. We will discuss the drivers of corporate value, cover financial analysis using data from the annual report, and build an integrated valuation model using discounted cash flow (DCF), as well as relative valuation based on market or transaction pricing.

Recommended preliminary courses

ØABED3000/4000 Corporate Finance

Required preliminary courses

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse.  Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has obtained an understanding of fundamental drivers of value, and valuation techniques.
  • has an advanced understanding of relevant theoretical and practical application of valuation for the fair value accounting in IFRS accounting standards
  • has implemented and understood the use of this knowledge in practical settings.

Skills

The student

  • is able to apply the advanced valuation techniques to real companies, to form an informed opinion as to the fair value with respect to the IFRS standards.
  • has increased competence in presenting and discussing complex valuation issues.
  • is able to take complex financial information and distil them into relevant information for the valuation process.
  • is able to confidently present the findings of their analysis verbally and in written and presentation of the fair value in a IFRS context towards investors, top management, and board of directors.

General competence

The student

  • has completed demanding case work and presentations as constructive members of a student group.
  • can produce alternative methods or resolve discrepancies and argue why they are good solutions to the problem.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter

Assessment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.

Permitted exam materials and equipment

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Revisors håndbok
  • Norges Lover / særtrykk eller samlinger av lover uten kommentarer
  • Skattelovsamling (Jacob Jarøy eller Ole Gjems-Onstad)
  • Rente- og annuitetstabeller
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Undervisningen bygger på økonomisk-administrative emner i studiet. Det er spesielt viktig at studentene er fortrolige med regnskap, regnskapsteori og årsavslutning.