EPN-V2

ØARR4300 Offentlig regnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Public accounting
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven er en avsluttende fordypningsoppgave i sykepleiefaget. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får du erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle din evne til faglig selvstendighet. Tema skal knyttes til kunnskap om sykepleieprofesjonen, pasienter og/eller pårørende. I bacheloroppgaven skal du gjøre systematiske litteratursøk for å anvende resultater fra nyere forskning relatert til den valgte problemstillingen. Bacheloroppgaven stiller krav til systematisk og klar fremstilling. Tittel på bacheloroppgaven framkommer på vitnemålet.

I høstsemesteret vil det settes opp noe undervisning knyttet til for eksempel utvikling av foreløpig tema og problemstilling til bacheloroppgaven, jamfør arbeidskravet Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sykepleiers rolle og ansvar innenfor et avgrenset fordypningsområde
  • kan oppsummere relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tidsplan og hvordan bacheloroppgaven skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
  • kan formulere en tydelig sykepleiefaglig problemstilling som er mulig å besvare innenfor oppgavens ramme
  • kan gjennomføre en avgrenset systematisk litteraturstudie i tråd med gjeldende vitenskapelige normer
  • kan avklare begreper, analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
  • kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk, kritisk og systematisk måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og argumentere for styrker og svakheter ved egen studie, substansielt og metodisk
  • kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger

Læringsutbytte

Kandidaten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i kommune og fylkeskommune knyttet til:

  • sentrale bestemmelser i kommuneloven og i forskrifter som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap
  • kommunale regnskapsprinsipper
  • driftsregnskap og investeringsregnskap
  • fond i kommunalt regnskap
  • avslutning av kommunalt regnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis i staten knyttet til:

  • ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
  • sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmakter
  • sentrale regnskapsbestemmelser, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
  • statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet
  • statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap

Kandidaten har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, metoder og praksis for analyse av kommunale og statlige regnskap inkludert bærekraft.

Ferdigheter

Kandidaten kan anvende kunnskapen innenfor offentlig regnskap til å arbeide selvstendig med teoretisk og praktisk problemløsning på følgende områder:

  • føre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap
  • føre transaksjoner og avslutte et statlig virksomhetsregnskap
  • koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
  • analysere kommunale og statlige regnskap

Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig og avgrenset utviklingsprosjekt innenfor offentlig regnskap i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse

Kandidaten kan formidle regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, veiledning og selvstudier. Alle får tildelt veileder.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven, omfang 1000 ord (+/- 10 %).
  • Gjennomført veiledning, 3 obligatoriske veiledninger av tilbud på 4.

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgave.

  • Litteraturstudie.
  • Skrives normalt i gruppe på 2-3 studenter.
  • Omfang 8000 ord (+/- 10 %).

Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

En intern og en ekstern sensor.