EPN-V2

ØARR4300 Offentlig regnskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Public accounting
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • Kunnskap om barns identitet og samfunnsdeltakelse.
  • Kunnskap om mangfoldsbegreper og det kulturelle og religiøse mangfoldet i Norge.
  • Kunnskap om integrerings- og religionspolitikkens betydning for inkludering i barnehagen.
  • Kunnskap om rasisme og diskriminering.
  • Kunnskap om kjønnsteori, sammensatte identiteter (interseksjonalitet) og maktrelasjoner.
  • Kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til kjønn, religion og diskriminering i barnehagen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende kunnskaper om identitet i møte med ulike barn.
  • Kan planlegge, gjennomføre og presentere et empirisk arbeid i tilknytning til barnehagen.
  • Kan kritisk vurdere politiske dokumenter knyttet til emnets temaer.
  • Kan kommunisere og samarbeide med barn, ansatte og foreldre med ulike bakgrunner.
  • Kan lede arbeid med refleksjon over profesjonsetiske emner i barnehagen.

Generell kompetanse

  • Studenten kan lede og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø i barnehagen uansett språklig, kulturell, religiøs eller sosial bakgrunn.
  • Har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens ansvar for likestilling og barns rettigheter.
  • Kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta begrunnede valg knyttet til emnene mangfold og identitet i barnehagen
  • Kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte.

Anbefalte forkunnskaper

Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon

Forkunnskapskrav

Revisors håndbok.

Kalkulator (se eget reglement).

IFRS standarder på norsk

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

For kommuner og fylkeskommuner har studenten god kunnskap om

  • sentrale bestemmelser i kommuneloven og i forskrifter som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap for kommuner og fylkeskommuner
  • kommunale regnskapsprinsipper, herunder arbeidskapital i et kommunalt regnskap
  • driftsregnskap og investeringsregnskap
  • fond som brukes i et kommunalt regnskap og hvilke formål de har
  • regler for avslutning av et kommunalt regnskap, herunder reglene om strykninger
  • analyse av kommunale regnskaper

For statlig sektor har studenten god kunnskap om

  • ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
  • sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmakter
  • sentrale regnskapsbestemmelsene, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
  • statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet i statlig regnskap
  • statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap
  • analyse av statlige regnskaper

Ferdigheter

Studentene kan

  • føre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap
  • føre transaksjoner og avslutte et statlig virksomhetsregnskap
  • koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
  • analysere et kommunalt og statlig regnskap

Generell kompetanse

Studenten har innsikt i regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesningene fokuserer på teori, praksis og oppgavegjennomgang. I tillegg legges det opp til individuell og gruppebasert løsning av oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og veiledning. Studentaktive læringsformer vektlegges. Studentene skal utarbeide og gjennomføre et empirisk prosjekt, som gir trening i å designe og bearbeide et empirisk materiale. Gjennom seminarundervisningen skal studentene opparbeide praktiske ferdigheter til å gjennomføre et empirisk prosjekt: intervjuer, dokumentanalyse, kildearbeid, fortolkning av data og tekster og etisk analyse, samt å presentere forskningsfunn i lys av relevante teoretiske perspektiver. Dette arbeidet danner kunnskapsgrunnlag for en selvstendig semesteroppgave som inngår i avsluttende vurdering

Dersom det er mulig kan prosjektet og empirien utbygges til å inngå i bacheloroppgaven.

Vurdering og eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

1. Arbeidskrav i gruppe. Studentene skal gjennomføre et empirisk prosjekt tilknyttet emnets temaer.

a. De skal skrive en selvvalgt prosjektbeskrivelse (1000 ord +/- 10 %).

b. Gjennomføre det empiriske arbeidet (datainnsamling og analyse).

c. Arrangere en minikonferanse og presentere funn i gruppe med en poster.

2. En individuell skriftlig oppgave basert på prosjektet (2000 ord +/- 10 %).

Hensikten med arbeidskravene er å sikre faglig utvikling og å gi studenten tilstrekkelig tilbakemelding og faglig veiledning.

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller OsloMet sine nettsider for nærmere informasjon. For deltid gjelder informasjon om studiemodellene heltid og deltid

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A-F.

Sensorordning

Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon

Opptakskrav

Emnet er rettet mot studenter som ønsker en innføring i offentlig regnskap på masternivå.

Opptakskrav til emnet er de samme som for opptak til Master i økonomi og administrasjon, Master i offentlig administrasjon og styring og Master i styring og ledelse.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.