EPN-V2

ØARR4100 Financial Accounting Course description

Course name in Norwegian
Årsregnskap
Study programme
Master Programme in Business Administration
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet tar utgangspunkt i de overordnede målsetningene med finansregnskap og de grunnleggende forutsetningene som gjeldende regnskapspraksis bygger på. Dette kurset behandler dyptgående emner knyttet til internasjonale regnskapsspråk og utvalgte norske regler med utgangspunkt i utvalgte regnskapsstandarder. I tillegg vil kurset introdusere bærekraft og bærekraftrapportering som er vedtatt av EU og som påvirker norske foretak. Studentene får gjennom kurset god oversikt over gjeldende IFRS og regnskapsregnskapsregulering i Norge.

Recommended preliminary courses

Bestått/Ikke bestått

Required preliminary courses

Ledelse berører de fleste, og en stor del av kandidatene med høyere utdanning, spesielt siviløkonomer, får selv lederansvar etter få år i arbeidslivet. Få tema har vært gjenstand for så mange studier og teorier som ledelse. Dette kurset gjør studentene kjent med ledelse som et empirisk forskningsfelt med relevans for praktiske anvendelser i arbeidsliv og samfunnet ellers. Emnet tar opp ledelse som stil og atferd, betydningen av personlighet, på hvilken måte ledelse er situasjonsavhengig og leder-medarbeider-relasjoner samt sammenhengen mellom ledelse og motivasjon. Emnet diskuterer klassiske ledelsesstudier og nyere teorier. Studentene får en avansert forståelse av forskningsbasert kunnskap om ledelse og får en oversikt over de viktigste temaene, begreper og forskningsbidrag innenfor dette feltet.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om formålet med finansregnskapet
  • kunnskap om International Financial Reporting Standards (IFRS) rammeverket, sentrale regnskapskonsepter og -prinsipper, samt utvalgte norske regnskapsstandarder og regulering
  • solid forståelse av innholdet i utvalgte (sentrale) regnskapsregler/-standarder i IFRS, og forskjeller knyttet til god regnskapsskikk, samt utvalgte norske regnskapsstandarder og regulering
  • solid forståelse av innholdet i utvalgte standarder og når de ulike standardene skal anvendes.
  • kunnskap om sentrale måleproblemer og skjønn som anvendes ved bruk av regnskapsprinsipper
  • kunnskap om regulering av finansregnskap
  • kunnskap om hva akademisk forskning innebærer innenfor regnskapsfeltet.

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for de sentrale regnskapsreglene under IFRS på praktiske regnskapsfaglige problemstillinger og identifisere utfordrende regnskapsposter, samt utvalgte norske regler og temaer
  • anvende konsepter og prinsipper for innregning, periodisering, måling og presentasjon på praktiske regnskapsproblemstillinger
  • utøve fornuftig skjønn ved anvendelse av regnskapsstandarder og - prinsipper
  • redegjøre for sentrale prinsipper i IFRS rammeverket og kan sammenholde dem med regnskapsstandarder for å se om det er konsistens
  • utføre enkle empiriske forskningsmetoder

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig i et regnskapsfaglig miljø
  • stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved lesing av regnskap

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i hvordan ledelse er forstått teoretisk
  • kunnskap om hvordan vår forståelse av ledelse har utviklet seg gjennom tidene
  • kunnskap om hvordan forskning på ledelse kan bli gjennomført
  • kunnskap om sammenhengen mellom ledelse og resultater, og hva som forklare denne sammenhengen
  • innsikt i betingelser for effektiv ledelse

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk undersøke teorier, studier og praksis i ledelse
  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese vitenskapelige bidrag på dette feltet og anvende dem til å besvare spørsmål av praktisk interesse
  • gjennomføre selvstendige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig, kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner

Assessment

Kurset bruker varierte undervisningsformer med forelesninger, presentasjoner fra deltakerne, gruppeøvelser og diskusjon av case og sentrale tema. Studentene forventes å delta aktivt i timene. Det forventes også at studentene arbeider selvstendig med stoffet utenom forelesningene.

Permitted exam materials and equipment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal holde en muntlig presentasjon i gruppe på to til tre studenter. Presentasjonene tar utgangspunkt i utvalgte forskningsartikler. Presentasjonen skal være på opptil 25 minutter.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne holde ny presentasjon én gang innen angitt frist.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.