Programplaner og emneplaner - Student
ØARR4100 Årsregnskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial Accounting
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar utgangspunkt i de overordnede målsetningene med finansregnskap og de grunnleggende forutsetningene som gjeldende regnskapspraksis bygger på. Dette kurset behandler dyptgående emner knyttet til internasjonale regnskapsspråk og utvalgte norske regler med utgangspunkt i utvalgte regnskapsstandarder. I tillegg vil kurset introdusere bærekraft og bærekraftrapportering som er vedtatt av EU og som påvirker norske foretak. Studentene får gjennom kurset god oversikt over gjeldende IFRS og regnskapsregnskapsregulering i Norge.
Anbefalte forkunnskaper
Gradert skala A - F.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Emnet tar for seg teoretiske og praktiske sider ved forskningsdatahåndtering. Utgangspunktet er forskningsdatalivssyklusen og hvordan forskningsdata håndteres fra starten på et prosjekt til ferdigstillelse og bevaring av data for potensiell gjenbruk. Temaer som gjennomgås er blant annet datahåndteringsplaner, FAIR-prinsippene, metadatastandarder, lisensiering og opphavsrett, datakuratering med data-rensing, standardisering, metadatabeskrivelse og formatering, og analyse og håndtering av filformater og versjonskontroll.
Undervisningsspråk er norsk.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap i forsker- og forskerstøtterollen i de forskjellige fasene av forskningsdatahåndteringsprosessen.
- avansert kunnskap om utforming av datahåndteringsplaner.
- avansert teoretisk og teknologisk kompetanse for forskningsdatakuratering.
- inngående kunnskaper om standarder for beskrivelse, bevaring og gjenfinning av forskningsdata.
Ferdigheter
Studenten kan:
- kritisk vurdere og veilede i utformingen av datahåndteringsplaner.
- selvstendig gjennomføre en datakvalitetsanalyse.
- dokumentere relevante metoder for håndtering og bevaring av forskningsdata.
Generell kompetanse
Studenten
- Har avansert kunnskap i forskningsdatakretsløpet.
- Kan formidle kunnskap rundt forskningsdatakretsløpet og bidra til nytenking rundt forskningsstøttefunksjoner.
- Kan arbeide som forskerstøtte i alle faser av forskningsdatahåndteringsprosessen fra planlegging til databevaring.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
- har kunnskap om ulike læringsstrategier
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om å analysere kompetanse, utdanningsbehov og utviklingsmuligheter i yrkene som inngår i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om lærerrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan beskrive særtrekk og fellestrekk i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere relevante læreplaner
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
- kan bruke IKT som dokumentasjonsverktøy
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
- kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
Vurdering og eksamen
The course is taught in weekly sessions with assignments for submission, various forms of case discussions, including discussion of dilemmas relating to defining an organisation's goals and how this takes place in relation to different groups of stakeholders, presentations and participation in lessons.
Hjelpemidler ved eksamen
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Coursework 1: Teaching sessions in the course are compulsory. The teaching sessions in this course are compulsory in order to acquire the necessary competence to fulfill the course's learning objectives. The minimum attendance requirement is 80 percent active participation. These skills cannot be achieved by reading the syllabus and/or taking the exam alone.
- Coursework 2: 5 oral presentations of a maximum of 15 minutes. The presentations are carried out in groups of approximately 2-3 students. The presentations deal with articles, cases or relevant issues related to the syllabus.
- Coursework 3: Two written individual submissions totaling a maximum of 10 pages. Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
All required coursework and activities must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to give a new oral presentation or submit an improved version by a given deadline.
Vurderingsuttrykk
Individuell muntlig presentasjon.
- En presentasjon som oppsummer egen læring forankret i relevant teori for emnet (Poster, Power Point, film, utstilling eller lignende). Tid: 30 minutter (15 minutter presentasjon, og 15 minutter til oppklarende spørsmål)
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Sensorordning
No aids are permitted