EPN-V2

ØARR4000 Foretaksrett Emneplan

Engelsk emnenavn
Business law
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Foretaksretten omfatter selskapsrettens regler for stiftelse og drift av selskaper, herunder egenkapitaltransaksjoner og ansvars- og heftelsesformer, lovgivningen om finansmarkedene, herunder regler om innsidehandel mv, og lovgivningen om insolvens og konkurs. Emnet inkluderer innføring i juridisk metode og grunnleggende regler om avtaler, kjøp og pengekrav. Formålet er å gjøre studentene i stand til å analysere og ta stilling til rettsspørsmål i foretak.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om rettssystemet og det virkemåte
  • kunnskaper om reglene om avtaleinngåelse og fullmakt, kjøpsloven og pengekravsrett
  • inngående kunnskap om lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse og egenkapitalforvaltning, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap,; styrets ansvar,;og om foretakets rapportering om samfunnsansvar
  • inngående kunnskap om det finansielle systems oppbygging, rolle og regulering, samt om regler for handel med finansiell instrumenter, herunder innsidehandel, markedsmanipulasjon og urimelige forretningsmetoder.
  • inngående kunnskap om lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens og konkurs,;
  • kunnskap om det rettslige og profesjonsbestemte regelverket for revisors yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten;

  • kan;identifisere rettslige problemstillinger, formulere rettsspørsmål og drøfte og ta stilling til disse
  • kan;utvikle selvstendige, rettslige resonnement og vise ulike rettskilders relevans og vekt.
  • kan;fremstille og drøfte juridiske problemstillinger, enten de gis i form av praktiske eller teoretiske oppgaver

Generell kompetanse

Studenten;

  • kan identifisere og analysere juridiske, etiske og økonomiske problemstillinger innen foretaksretten,;
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å løse fremtidige rettsspørsmål ved å resonnere selvstendig og faglig forsvarlig
  • kan formidle sin analyse av juridiske problemstillinger til fremtidige kunder og oppdragsgivere på en grundig og forståelig måte.
  • kan delta i drøftelser av rettsspørsmål med spesialister, kolleger og allmennheten
  • kan holde seg oppdatert om utviklingen på fagområdet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir innsikt i den faglige litteraturen om samarbeid og ledelse av samarbeid, både innenfor offentlig sektor og mellom offentlig sektor og andre samfunnsaktører. Ledelse av organisert samarbeid blir satt inn i en teoretisk og kontekstuell sammenheng der studentene presenteres for litteratur som diskuterer samarbeid og ledelse i ulike sammenhenger. Emnet tar opp samarbeid om utforming og iverksetting av offentlig politikk, innovasjon i offentlig sektor og tjenesteproduksjon. Emnet tar videre opp utfordringer ved samarbeid på tvers av forvaltningsnivå og -sektorer, og mellom offentlig, privat og frivillig sektor. Det blir lagt vekt på teorier om ledelse og styring i en samarbeidskontekst, der forskjellene mellom hierarkiske og mer likeverdige relasjoner mellom aktørene blir tydeliggjort.

Emnet undervises på norsk.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen forkunnskapskrav

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisert samarbeid og samarbeidsledelse i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om forutsetninger for iverksetting av offentlig politikk gjennom samarbeid
  • inngående kunnskap om koordineringsutfordringer i offentlig sektor
  • inngående kunnskap om samarbeidsdreven innovasjon
  • Inngående innsikt i hvordan organisatoriske og samfunnsmessige forhold påvirker rolleutforming og handlingsrom for styring og ledelse av organisert samarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere hvordan samarbeidsutfordringer mellom ulike aktørgrupper og organisasjoner (privat - offentlig/ lokal - global) kan møtes gjennom samarbeidsledelse
  • vurdere hvilke utfordringer som egner seg for samarbeidsdreven innovasjon, og hva slike innovasjonsprosesser krever med hensyn til samarbeidsledelse
  • vurdere ulike styringsformer og samarbeidstiltak med hensyn til deres relevans og effekt i gitte situasjoner

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen gjennomføres som samlinger med forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og seminarer. Oppgaveskriving legges mellom samlingene. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføring. Undervisningen tar utgangspunkt i eksempler og case hentet fra deltakernes praksiserfaring.

Vurderingsuttrykk

Ingen arbeidskrav

Sensorordning

Eksamen i emnet er en semesteroppgave. Besvarelsen skal ha et;omfang på 5000 ord (+/- 10%).;Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste telles ikke med når antall ord beregnes. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Den skriftlige oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter, etter avtale med emneansvarlig.;

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Emneansvarlig

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.