Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods for Social Sciences
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.
Kurset starter med en innføring i vitenskapsteori og ulike vitenskapsteoretiske posisjoner. Forskningsprosessen fra A til Å blir også gjennomgått. Formuleringer av problemstillinger blir diskutert i forhold til tidligere forskning, teori og metode. Forskjeller mellom kvalitative og kvantitative data blir beskrevet og ulike anvendelser skissert. Forskningsetikk, litteratursøk og gyldighetskriterier (reabilitet og validitet) tas også opp.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
- inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan forskningsprosessen foregår og hvilke ulike metoder som brukes i samfunnsvitenskapen
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere forskbare problemstillinger og forskningsspørsmål
- kan knytte problemstilling til teori og tidligere forskning
- velge en egnet metode og analysere data for å besvare forskningsspørsmål
- ivareta forskningsetiske hensyn
- planlegge og gjennomføre en masteroppgave i strategi, organisasjon og ledelse under veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg en vitenskapelig tenkemåte og kan vurdere gyldigheten av kunnskap
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omhandler anvendt statistikk og statistiske verktøy som brukes i biomedisinsk forskning, metodeutvikling og metodevalidering ved medisinske laboratorier. I tillegg omfatter emnet kvalitetssikringssystemer for slike laboratorier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler:
1) Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på 10-15 sider og teller 60 % av karakteren i emnet. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
2) Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.
Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan begrunne valg av systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
- kan redegjøre for systemer og prosesser tilknyttet akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
- kan statistisk vurdere og etablere et referanseområde
- kan bestemme og vurdere analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og nøyaktighet
- kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
- kan redegjøre for lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
- kan forklare hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
- kan utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
- kan bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
- kan vurdere og drøfte betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
- kan velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring
- kan planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak
- kan anvende avansert kunnskap om analytisk variasjon med tanke på repeterbarhet og reproduserbarhet
Generell kompetanse
Studenten
- kan beskrive sentrale metoder for statistisk analyse og gjøre begrunnede valg av statistiske metoder til bruk i forskning og metodevalidering
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
Vurderingsuttrykk
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, digitale forelesninger, omvendt undervisning, seminarer, gruppearbeid og selvstudier.
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Praktisk gjennomføring av oppgave i statistikk i gruppe på 3-4 studenter. Oppgaven utføres ved hjelp av relevant analyseprogram som brukes i emnet
Emneansvarlig
Project exam in groups of 4-6 students in the form of a written assignment submitted by the same group as under the coursework requirement. The assignment is prepared during the course period, with a scope of up to 3000 words. The paper can be written in English or a Scandinavian language.
Resit exam: If the written assignment is given an F (Fail), the group will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.