Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4200 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods for Social Sciences
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
-
Innledning
Emnet bygger særlig på grunnemne i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnemne i statistisk metode. Emnet er et obligatorisk fellesemne i hovedprofilen strategi, organisasjon og ledelse.
Kurset starter med en innføring i vitenskapsteori og ulike vitenskapsteoretiske posisjoner. Forskningsprosessen fra A til Å blir også gjennomgått. Formuleringer av problemstillinger blir diskutert i forhold til tidligere forskning, teori og metode. Forskjeller mellom kvalitative og kvantitative data blir beskrevet og ulike anvendelser skissert. Forskningsetikk, litteratursøk og gyldighetskriterier (reabilitet og validitet) tas også opp.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kjennskap til ulike vitenskapsteoretiske posisjoner
- inngående kunnskaper om og forståelse av hvordan forskningsprosessen foregår og hvilke ulike metoder som brukes i samfunnsvitenskapen
Ferdigheter
Studenten kan
- formulere forskbare problemstillinger og forskningsspørsmål
- kan knytte problemstilling til teori og tidligere forskning
- velge en egnet metode og analysere data for å besvare forskningsspørsmål
- ivareta forskningsetiske hensyn
- planlegge og gjennomføre en masteroppgave i strategi, organisasjon og ledelse under veiledning
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg en vitenskapelig tenkemåte og kan vurdere gyldigheten av kunnskap
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner og individuell veiledning. Sentralt i emnet er gruppearbeidet der studentene skal bli kjent med de ulike trinnene i et forskningsprosjekt. Øvelsene skal gi studentene grunnlag for å planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelser.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav: Tre skriftlige innleveringer på omtrent 5 sider hver. Hver innlevering skrives i grupper på 5 til 7 studenter per gruppe. Alle innleveringene skal presenteres i klassen og det er obligatorisk fremmøte ved disse presentasjonene. Hver presentasjon varer omtrent 20 minutter. En skriftlig tilbakemelding på hver gruppes innleveringer som peker på sterke og svake sider vil bli gitt.
Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med å planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det ett nytt forsøk innen en angitt frist til å få arbeidskravene godkjent.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler:
1) Prosjektbeskrivelse, det vil si en plan for et mulig forskningsprosjekt, for eksempel som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Prosjektbeskrivelsen skal være på 10-15 sider og teller 60 % av karakteren i emnet. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
2) Skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 40 % av karakteren i emnet.
Både prosjektbeskrivelse og skoleeksamen må være bestått for å bestå emnet. Ved gjentak av eksamen kan man ta opp hver av delene separat. Det er ikke nødvendig å ta begge delene på nytt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet gir kunnskap om teorifundamentet, lover, forskrifter og andre sentrale regler innenfor regnskap i privat sektor for å kunne utarbeide regnskap med utgangspunkt i regelverkene.
Dette emnet er obligatorisk for profil regnskap og revisjon for de som ikke har bachelor i regnskap og revisjon eller bachelor i regnskap.
-
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om innregning og måling av de viktigste regnskapspostene og grunnleggende regnskapsprinsipper
- kjenner til de mest sentrale forskjellene mellom regnskaps- og skatteregler
- kjenner til regelverket for noter og årsberetning
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide et ferdig årsregnskap, basert på gjeldende regnskaps-, aksje- og skattelovgivning, herunder også de viktigste regnskapsstandarder.
- utarbeide et konsernregnskap
- innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til bestemmelser i regnskapsloven
- kan tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
- kan formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
-
Sensorordning
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.
-
Emneansvarlig
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.