Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4000 Statistiske metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Statistical Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet behandler temaer som systematiske søk, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonskilder som for eksempel sosiale medier.
Bibliotekarens rolle knyttet til informasjonshåndtering i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er også sentralt i emnet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kjennskap til relevante analysemetoder innen økonomi og samfunnsfag
- innsikt i bruken av kvantitative data i akademisk arbeid og i arbeidslivet
- forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
- forståelse av betydningen av problemstilling, kontekst og data for metodevalg
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere kvantitative data med relevante teknikker for å besvare forskningsspørsmål
- knytte problemstilling, kontekst og data til metodevalg
- planlegge egne kvantitative undersøkelser og vurdere andres resultater
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere relevante problemstillinger knyttet til kvantitativ forskningsmetode
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
- tolke og formidle resultater fra kvantitative empiriske undersøkelser
- kommunisere om kvantitative problemstillinger med spesialister og til allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium. Emnet er campusbasert.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Forberedelse til prosjektoppgaven: Levere en beskrivelse av tema og rammen for informasjonsbehovet som prosjektoppgaven skal besvare (ca 1 side). Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og må godkjennes av faglærer. Oppgaven skal utføres individuelt eller av to studenter sammen.
- Arbeidskrav 2: Presentere arbeidet med prosjektoppgaven muntlig for medstudenter og faglærer (inntil 10 minutter).
- Arbeidskrav 3: Gi en skriftlig tilbakemelding (en halv til én side) etter gitte kriterier på en medstudents prosjektoppgave og presentasjon. Lærer tildeler opponent.
- Arbeidskrav 4: Levere utkast til en skriftlig prosjektoppgave (minimum 3 sider uten vedlegg).
Formålet med arbeidskravene er å utvikle ferdigheter i samsvar med læringsutbyttet i emnet.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få adgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell mappe som inneholder to deler:
- Individuelt omarbeidet versjon av arbeidskrav 4. Omfang: 15 000 - 22 000 tegn (inkl mellomrom, eksl vedlegg).
- Et individuelt skriftlig arbeid med omfang på 5-6 000 tegn med mellomrom. Tema for oppgaven gis av faglærer.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt.En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.