EPN-V2

ØAMET4000 Statistiske metoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Statistical Methods
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på kurs i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnkurs i statistisk metode. Emnet gir inngående kjennskap til sentrale kvantitative analysemetoder innen økonomi og samfunnsvitenskap.

Emner som behandles er: forskningsprosessen (bruk av modeller, validitet, kausalitet), kvantitative data (ulike datakilder: eksperiment, survey, naturlige data og registerdata; multi-item mål (sammensatte mål): formativ og refleksiv målemodell), analyser (multippel regresjonsanalyse (OLS), logistisk regresjonsanalyse, faktoranalyse, reliabilitetsanalyse).

Gjennom rekke øvinger oppøver studentene ferdigheter i praktisk analyse av kvantitative data. Kjennskap til grunnleggende statistiske analyser med regneark (som Excel) eller statistikkprogrammer (som SPSS, Jamovi, Stata eller R) er en fordel.

Emnet er et obligatorisk fellesemne som det anbefales å ta i første semester av studiet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kjennskap til relevante analysemetoder innen økonomi og samfunnsfag
  • innsikt i bruken av kvantitative data i akademisk arbeid og i arbeidslivet
  • forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
  • forståelse av betydningen av problemstilling, kontekst og data for metodevalg

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere kvantitative data med relevante teknikker for å besvare forskningsspørsmål
  • knytte problemstilling, kontekst og data til metodevalg
  • planlegge egne kvantitative undersøkelser og vurdere andres resultater

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere relevante problemstillinger knyttet til kvantitativ forskningsmetode
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • tolke og formidle resultater fra kvantitative empiriske undersøkelser
  • kommunisere om kvantitative problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen og praktiske øvinger på PC.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Fem skriftlige innleveringer på 4-7 sider hver. Innleveringene fordeles utover semesteret. Hver innlevering går ut på å gjennomføre og tolke kvantitative analyser i tråd med temaer som et gjennomgått på forelesningene. Arbeidskravene leveres i grupper på 5-6 deltakere.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.