Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4000 Statistiske metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Statistical Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på kurs i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnkurs i statistisk metode. Emnet gir inngående kjennskap til sentrale kvantitative analysemetoder innen økonomi og samfunnsvitenskap.
Emner som behandles er: forskningsprosessen (bruk av modeller, validitet, kausalitet), kvantitative data (ulike datakilder: eksperiment, survey, naturlige data og registerdata; multi-item mål (sammensatte mål): formativ og refleksiv målemodell), analyser (multippel regresjonsanalyse (OLS), logistisk regresjonsanalyse, faktoranalyse, reliabilitetsanalyse).
Gjennom rekke øvinger oppøver studentene ferdigheter i praktisk analyse av kvantitative data. Kjennskap til grunnleggende statistiske analyser med regneark (som Excel) eller statistikkprogrammer (som SPSS, Jamovi, Stata eller R) er en fordel.
Emnet er et obligatorisk fellesemne som det anbefales å ta i første semester av studiet.
Forkunnskapskrav
I dette kurset vil vi lære å bruke spillteori for å analysere markeder med imperfekt konkurranse, noe som kjennetegner et flertall av markedene studentene senere vil komme ut for. Kurset vil gi studenten en dypere forståelse av de underliggende mekanismene bak bedriftenes valg av strategier i slike markeder. Når få bedrifter konkurrerer i et marked med et fåtall aktører, vil det være strategisk interaksjon mellom bedriftene - en bedrifts strategivalg (f.eks. prissetting, produksjonskvantum, markedsføring) påvirker strategivalget til andre bedrifter. Studentene vil i løpet av kurset bli i stand til å evaluere og predikere ulike utfall av konkurransen i markedet. Gjennom forelesninger og seminarer vil studentene lære seg å beherske sentrale spillteoretiske modeller for imperfekt konkurranse (oligopol): priskonkurranse, kvantumskonkurranse, nettverkskonkurranse, produktdifferensiering, etableringshindre, FoU og markedsføring. Vi vil også se spesielt på auksjoner.
Læringsutbytte
Ingen forkunnskapskrav.
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har:
- En dypere forståelse av markeder med imperfekt konkurranse
- Kunnskap om bruk av offentlige virkemidler som konkurransepolitikk, auksjonering og FoU-politikk.
Ferdigheter
Studentene kan:
- bruke spillteori til å analysere en bedrifts muligheter og strategivalg
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen vil legges opp med 2 timer forelesning per uke. Videre vil det være et 2 timers seminar hver uke hvor studentene enten presenterer øvingsoppgaver eller casestudier. Presentasjonene vil gå på rundgang, og faglærer vil være til stede for å gi kommentarer samt å gjennomgå de mest sentrale aspektene ved øvingsoppgavene/ casestudiene.
Vurdering og eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal i gruppe på to studenter skrive en semesteroppgave.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Vurderingsuttrykk
Tillatte hjelpemidler er:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Sensorordning
Gradert skala A - F