Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET4000 Statistiske metoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Statistical Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på kurs i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnkurs i statistisk metode. Emnet gir inngående kjennskap til sentrale kvantitative analysemetoder innen økonomi og samfunnsvitenskap.
Emner som behandles er: forskningsprosessen (bruk av modeller, validitet, kausalitet), kvantitative data (ulike datakilder: eksperiment, survey, naturlige data og registerdata; multi-item mål (sammensatte mål): formativ og refleksiv målemodell), analyser (multippel regresjonsanalyse (OLS), logistisk regresjonsanalyse, faktoranalyse, reliabilitetsanalyse).
Gjennom rekke øvinger oppøver studentene ferdigheter i praktisk analyse av kvantitative data. Kjennskap til grunnleggende statistiske analyser med regneark (som Excel) eller statistikkprogrammer (som SPSS, Jamovi, Stata eller R) er en fordel.
Emnet er et obligatorisk fellesemne som det anbefales å ta i første semester av studiet.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kjennskap til relevante analysemetoder innen økonomi og samfunnsfag
- innsikt i bruken av kvantitative data i akademisk arbeid og i arbeidslivet
- forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
- forståelse av betydningen av problemstilling, kontekst og data for metodevalg
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere kvantitative data med relevante teknikker for å besvare forskningsspørsmål
- knytte problemstilling, kontekst og data til metodevalg
- planlegge egne kvantitative undersøkelser og vurdere andres resultater
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere relevante problemstillinger knyttet til kvantitativ forskningsmetode
- anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
- tolke og formidle resultater fra kvantitative empiriske undersøkelser
- kommunisere om kvantitative problemstillinger med spesialister og til allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen og praktiske øvinger på PC.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Fem skriftlige innleveringer på 4-7 sider hver. Innleveringene fordeles utover semesteret. Hver innlevering går ut på å gjennomføre og tolke kvantitative analyser i tråd med temaer som et gjennomgått på forelesningene. Arbeidskravene leveres i grupper på 5-6 deltakere.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.