EPN

ØAMET4000 Statistiske metoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Applied Statistical Methods
Studieprogram
Masterstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir inngående kjennskap til sentrale kvantitative analysemetoder innen økonomi og samfunnsvitenskap. Gjennom en serie med øvinger oppøver studentene ferdigheter i praktisk analyse av kvantitative data. Emnet bygger på kurs i samfunnsvitenskapelig metode på bachelornivå, samt grunnkurs i statistisk metode. Kjennskap til grunnleggende statistiske analyser med regneark (som Excel) eller statistikkprogrammer (som SPSS) er en fordel. Emnet er et obligatorisk fellesemne som det anbefales å ta i første semester av studiet.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kjennskap til relevante analysemetoder innen økonomi og samfunnsfag
  • innsikt i bruken av kvantitative data i akademisk arbeid og i arbeidslivet
  • forståelse av hvordan modeller brukes i samfunnsvitenskapene
  • forståelse av betydningen av problemstilling, kontekst og data for metodevalg

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere kvantitative data med relevante teknikker for å besvare forskningsspørsmål
  • knytte problemstilling, kontekst og data til metodevalg
  • planlegge egne kvantitative undersøkelser og vurdere andres resultater

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere relevante problemstillinger knyttet til kvantitativ forskningsmetode
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • tolke og formidle resultater fra kvantitative empiriske undersøkelser
  • kommunisere om kvantitative problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Innhold

Forskningsprosessen:

  • ­   Bruk av modeller.
  • ­   Validitetsformer, kausalitet.
  • ­   Rapportering og presentasjon.

Om kvantitative data:

  • ­   Ulike datakilder: eksperiment, survey, naturlige data og registerdata.
  • ­   Multi-item mål (sammensatte mål): indekser og skalaer.

Analyse:

  • ­   Multippel lineær regresjonsanalyse.
  • ­   Logistisk regresjon.
  • ­   Faktoranalyse.
  • ­   Reliabilitetsanalyse.
  •    Bruk av statistikkprogrammer.

Lineær regresjonsanalyse:

  • Utledning av estimatorer.
  • Tolkning av estimater, statistisk usikkerhet.
  • Forutsetninger.
    • Forventningsrette og effektive estimatorer.
    • Gauss-Markov-forusetningene.
    • Testing av forutsetninger.
    • Strategier for håndtering av brudd på forutsetninger.
  • Modellbyggingsverktøy.
    • Transformasjoner av variabler, ikke-linearitet.
    • Dummyvariabler.
    • Interaksjonsanalyser.

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, gjesteforelesninger, diskusjoner i klassen og praktiske øvinger på PC.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Fem innleveringer i grupper med inntil fem deltakere. Det totale antall sider for alle innleveringene skal ikke overstige 20 sider. Dersom innleveringene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere ny eller forbedret versjon én gang. Faglærer gir informasjon om frister for innlevering.

Vurdering og eksamen

Skoleeksamen på 4 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator (se eget reglement).

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.