EPN-V2

ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods for Social Sciences
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

    Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.

    Undervisningsspråk. Norsk

  • Anbefalte forkunnskaper

    Forkunnskaper tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
    • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
    • kunnskap om ulike forskningsdesigndesign for innhenting og analyse av kvalitative data
    • kunnskap om populasjon og utvalg
    • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • velge egnet forskningsdesign i kvalitative problemstillinger
    • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
    • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
    • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
    • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
    • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
    • reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    To gruppeoppgaver, en kvalitativ og en kvantitativ, på inntil 12 sider totalt.

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er:

    Skoleeksamen på 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes;intern og;ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Erik Døving