EPN-V2

ØAMET1100 Statistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Statistics
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studenten tilegner seg her det nødvendige grunnlaget i sannsynlighetsregning og statistikk for andre emner i studiet. Studenten skal få analytisk innsikt, og det legges vekt på å vise anvendelser av sannsynlighetsregning og statistisk metode innen et bredt spekter av problemstillinger knyttet til det økonomisk-administrative fagområdet.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Anbefalt forkunnskap tilsvarende Matematikk 1. Emnet er et grunnleggende verktøyfag for en rekke bedriftsøkonomiske fag. Det gir også nødvendig bakgrunn for kurset Samfunnsvitenskapelig metode.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • grunnleggende kunnskap innen sannsynlighetsregning og statistikk slik det anvendes i økonomisk-administrative fag

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • presentere og tolke statistiske data ved hjelp av sentral- og spredningsmål, frekvensfordelinger og grafiske metoder
    • grunnleggende sannsynlighetsregning inkludert sannsynlighetsmodeller, kombinatorikk, utvalgsmodeller, betingede sannsynligheter, lov om total sannsynlighet, Bayes lov og uavhengighet
    • analysere sannsynlighetsfordelinger og beregne forventning og varians til en stokastisk variabel og til lineærkombinasjoner av stokastiske variable
    • forstå simultane sannsynlighetsfordelinger inkludert beregning av forventning, varians og kovarians
    • velge sannsynlighetsmodell og regne med diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger, inkludert Binomisk fordeling, Hypergeometrisk fordeling, Poissonfordeling, Normalfordeling/Normaltilnærming og t-fordeling
    • estimere ukjente parametre, både punktestimering og intervallestimering
    • foreta hypotesetesting i målemodell og binomisk modell og vurdere ulike testmetoder; tolke signifikansnivå, signifikanssannsynlighet og teststyrke
    • anvende og tolke regresjonsanalyse, herunder estimering og hypotesetest av regresjonskoeffisienten og prediksjon
    • beregne og tolke korrelasjonskoeffisienten
    • foreta kjikvadrattester, både modelltesting og test av uavhengighet
    • vurdere forskjeller mellom to grupper, inkludert hypotesetesting

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • forholde seg til og operasjonalisere usikkerhet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Tre timer forelesning i plenum per uke. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. Regneark eller spesialisert statistisk programvare kan bli benyttet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Følgende hjelpemidler er tillatt:

    • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Bjørnar Larssen