EPN-V2

ØAMET1000 Matematikk I Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics I
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide 3-4 utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Disse justeres ut fra mål fra VEIC 7100. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat over egen utvikling, og målene og refleksjonen deles i basisgruppen. Omfang: 500 ord +/- 10 %
  2. Planlegge, gjennomføre og vurdere to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe og føre logg fra disse. Omfang: 300 ord +/- 10 % per logg
  3. Studentene gjennomfører en oppgave i gruppe (2-4 studenter), hvor de drøfter og reflekterer rundt ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer, innsikt og oppdagelser. Gruppen dokumenterer sitt arbeid i form av en felles oppsummeing og fremlegg for medstudenter. Omfang felles oppsummering 15-30 minutter per gruppe.
  4. ;Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende R1/S1 (for eksempel 2MX/2MZ) i videregående skole. Studenter uten nødvendige forkunnskaper tilbys forkurs.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon

Ferdigheter

  • gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
  • analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
  • analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
  • analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
  • løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
  • anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår

Generell kompetanse

Studenten kan lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert karakter A-F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Vurdering og eksamen

  • veiledning og coachingkompetanse i grupper
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper;
  • metoder og modeller i veiledning og coaching
  • gruppen som læringsarena
  • samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • etikk i veiledning og coaching i grupper

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;

Emneansvarlig

Bjørnar Larssen