Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET1000 Matematikk I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide 3-4 utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Disse justeres ut fra mål fra VEIC 7100. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat over egen utvikling, og målene og refleksjonen deles i basisgruppen. Omfang: 500 ord +/- 10 %
- Planlegge, gjennomføre og vurdere to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe og føre logg fra disse. Omfang: 300 ord +/- 10 % per logg
- Studentene gjennomfører en oppgave i gruppe (2-4 studenter), hvor de drøfter og reflekterer rundt ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer, innsikt og oppdagelser. Gruppen dokumenterer sitt arbeid i form av en felles oppsummeing og fremlegg for medstudenter. Omfang felles oppsummering 15-30 minutter per gruppe.
- ;Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende R1/S1 (for eksempel 2MX/2MZ) i videregående skole. Studenter uten nødvendige forkunnskaper tilbys forkurs.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon
Ferdigheter
- gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
- analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
- analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
- analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
- løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
- anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår
Generell kompetanse
Studenten kan lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning.
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert karakter A-F
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Vurdering og eksamen
- veiledning og coachingkompetanse i grupper
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper;
- metoder og modeller i veiledning og coaching
- gruppen som læringsarena
- samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
- etikk i veiledning og coaching i grupper
Hjelpemidler ved eksamen
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;
Emneansvarlig
Bjørnar Larssen