Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET1000 Matematikk I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics I
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
-
Innledning
OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).
Studentene tilegner seg i dette emnet det nødvendige matematikkgrunnlaget for de andre emnene i studiet og lærer å knytte matematikkunnskapene til problemstillinger innen samfunns- og bedriftsøkonomi. Emnet sikter mot å utvikle studentenes evne til logisk og analytisk tenkning. Dette skal gi grunnlag for å forstå matematisk modellering i økonomiske sammenhenger og for å kunne arbeide med problemorienterte oppgaver.
-
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende R1/S1 (for eksempel 2MX/2MZ) i videregående skole. Studenter uten nødvendige forkunnskaper tilbys forkurs.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kunnskaper i matematikk innen grunnleggende algebra, funksjoner i en og to variable, finansmatematikk og integrasjon
Ferdigheter
- gjennomføre et bredt spekter av algebraiske operasjoner, inkludert løsning av ulikheter, likninger og systemer av likninger
- analysere énvariabel funksjoner som polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmiske funksjoner og kombinasjoner av disse. Analysen omfatter: nullpunkter, asymptoter, grenseverdier, kontinuitet, derivasjon (inkludert implisitt derivasjon), ekstremverdiproblemer og elastisiteter
- analysere forskjellige funksjoner av flere variabler (inkludert Cobb-Douglasfunksjoner og funksjoner med eksponential- og logaritmeelementer). Analysen omfatter å finne og klassifisere stasjonære punkter, finne maksimum og minimum på et avgrenset område og finne maksimum og minimum under bibetingelser, inkludert anvendelser av Lagranges metode
- analysere aritmetiske og geometriske rekker, analysere konvergens av geometriske rekker og bestemme summen av konvergente uendelige geometriske rekker
- løse problemer innenfor finansmatematikk, inkludert annuiteter, nedbetaling av lån, oppsparingsannuiteter og nåverdi
- anvende grunnleggende integralregning i tilknytning til de funksjonstypene som inngår
Generell kompetanse
Studenten kan lese matematisk formulert faglitteratur og er trent i logisk og analytisk tenkning.
-
Arbeids- og undervisningsformer
None.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, students will acquired the learning outcomes defined in knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The students
- have in-depth knowledge of the economic theories of labour market, including what factors determine the supply decisions of workers and the demand decisions of employers and how the labour market balances out the conflicting interests of the two parties
- have advanced knowledge of how various institutional features (labour market discrimination, labour union, incentive pay systems etc.) impact the labour market outcomes (distribution of earnings, employment opportunity etc.)
- have advanced knowledge of how investments in human capital determine the shape of the wage distribution
- have advanced knowledge of how unemployment exists and persists in labour markets and the challenges in policymaking addressing unemployment
Skills
The students
- can analyse theoretical models to investigate how labour markets function and interpret the model findings to address challenges in policymaking
- can analyse relevant data and design empirical models to investigate effects of economic and social policies (migration, discrimination, education etc.) on labour-market outcomes
- can analyse empirical evidence and relate critically to economic theories to enhance understanding of policy effects and to make policy recommendations
- can acquire skill to work independently to develop and study research questions using existing theories and research methods
Competence
The students
- can communicate with practitioners and policy makers to design and analyse labour-market policies
- can engage in analytical discussions of economic reports and policy papers
- can disseminate knowledge through presentation and discussion to both specialists and to the general public
- can critically reflect on scope and limitations of economic policies to address the functioning of labour markets
-
Vurdering og eksamen
None.
-
Hjelpemidler ved eksamen
One dictionary (Native language-English/English-native language or English-English).
Calculator (as specified in regulations for use of calculator).
-
Vurderingsuttrykk
An internal and an external examiner will grade the exam.
A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.
-
Sensorordning
ØASØK4100 Microeconomics.
-
Emneansvarlig
Bjørnar Larssen