Programplaner og emneplaner - Student
ØAMAS5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master's Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om teorier fra den kulturøkonomiske forskningsfronten om verdi, markedssvikt, mål og utfordringer ved offentlig finansiering av kunst- og kultursektoren, kreativ arbeidskraft, og digitalisering.
- har spesialisert kunnskap om sentrale begreper, teorier og modeller i tradisjonelle mikro- og makroøkonomiske teorier som gjelder kunst og kultur.
- har avansert kunnskap om de økonomiske kjennetegnene ved digitalisering.
- kan gjenkjenne sentrale trekk av digitalisering, og ha en forståelse for mekanismene bak endringene på kunst- og kulturfeltet, og på hvordan digitalisering er med å påvirke det.
- kan forstå et kulturprodukt eller en kulturinstitusjon i et verdimessig perspektiv og har oversikt over hvordan digitalisering endrer pengestrømmer og forretningsmodeller for ulike kunstuttrykk.
- kan anvende nøkkelbegrep fra kulturøkonomi på nye eller teknologi-endrede områder innenfor kunst og kultur, og reflektere over hva som må tilpasses for at disse skal være relevante.
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive, analysere og reflektere over de særskilte økonomiske prinsippene som er relevante for kultursektoren.
- kan identifisere situasjoner hvor markedet ofte ikke klarer å fange verdien av kulturelle varer, og foreslå løsninger for å måle økonomisk verdi.
- kan skille mellom økonomiske og ikke-økonomiske mål (f.eks. sosial, kunstnerisk, historisk) på verdien av kultur og kunstneriske uttrykk/produkter.
- kan kritisk anvende kulturøkonomisk litteratur for å strukturere og formulere faglige resonnementer for avveininger og beslutninger.
- kan formulere spørsmål og gjennomføre en selvstendig, avgrenset forskningsstudie av endringer og utfordringer på et bestemt kulturområde (for eksempel film, musikk, billedkunst o.l.).
- kan bruke relevant teori og metoder fra kulturøkonomi til å bidra i faglig og/eller praktisk utviklingsarbeid i en kulturorganisasjon på en selvstendig måte.
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye temaer/delområder innenfor kultursektoren for å gjennomføre avanserte og selvstendige arbeidsoppgaver.
- kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres motiver og beslutninger innen kunst og kultur i lys av ulike teorier.
Læringsutbytte
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og gruppediskusjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Studentene skal ha en gruppepresentasjon på 30 minutter for resten av klassen. Hver gruppe skal presentere en artikkel fra pensum. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal lære å forstå faglig materiale innenfor kulturøkonomi i dybden, også for å kunne formidle dette til et publikum som ikke har tilsvarende dybdeinnsikt. Det legges opp til bearbeidelse i gruppe for å bryne seg på ulike måter å forstå og formidle materialet på.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over en periode på tre døgn (72 timer), som skal skrives individuelt. Studentene får en oppgave, f.eks. i form av en case fra kunst- og kulturfeltet, som skal analyseres ved hjelp av de begreper, teorier og rammeverk som er gjennomgått i kurset.
Besvarelsen skal skrives på norsk og ha et omfang på maks 3500 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A - F
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Geir Grothen
Emneansvarlig
Erik Døving