Programplaner og emneplaner - Student
ØAETI4000 Etikk og bedriftenes samfunnsansvar Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ethics and CSR
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
CORO7200 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7300
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om en coachende tilnærming og verktøy til ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter i lærende organisasjoner
- forståelse for hvordan medvirkning skapes i utviklingsprosesser
- kunnskap om makt, ansvar og motstand i samarbeid og konflikt i utviklingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere utviklingsprosesser på egen arbeidsplass i samsvar med filosofien om lærende organisasjoner
- lede og strukturere et utviklingsprosjekt på en arbeidsplass ved hjelp av coachende verktøy
- tilrettelegge for at medarbeidernes erfaringer og kompetanse utfordres og anvendes som en ressurs i endrings- og utviklingsarbeid
- gjøre reflekterte valg og anvende verktøy som bidrar til konstruktiv konflikthåndtering
- legge til rette for motivasjon og engasjement i utviklings- og endringsprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- har et kritisk forhold til systematisk og grundig utviklingsarbeid og kan anvende forskning som grunnlag for arbeidet
- kan synliggjøre makt- og ansvarsforhold i endrings- og utviklingsprosesser
viser ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenking over egen coachende tilnærming til ledelse
Læringsutbytte
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Innhold
Emnet skal gi en grundig innføring i
- ulike etiske teorier og deres terminologi. Det skal ta utgangspunkt i det prinsipielle skillet mellom pliktetiske og konsekvensetiske teorier og det metodiske skillet mellom deskriptiv og normativ etikk
- originaltekster og sette dem inn i en historisk kontekst
- gjennomgang av forholdet mellom etiske og økonomiske teorier, både med hensyn til samfunns- og bedriftsøkonomi
- de rettslige rammene for bedriftenes samfunnsansvar og de etiske forutsetningene som er forankret i regelverket. Dette omfatter forholdet til offentligrettslige krav som bl.a. regnskaps- og skatteregler, andre regler som skal motvirke økonomisk kriminalitet, regler om arbeidsmiljø og varsling, regler om forurensing, regler om forholdet mellom bedriftene, herunder konkurranseregler, regler om avtaleinngåelse og -oppfyllelse mv.
- etiske spørsmål som oppstår innenfor eller uavhengig av de rettslige rammene, herunder knyttet til incentiv- eller bonussystemer som medfører adferdsrisiko (moral hazard)
- behandlingen av mellommenneskelig forhold internt i bedriftene
- analyse av aktuelle etiske problemstillinger bl.a. knyttet til finanskrise (adferdsrisiko) og til arbeidsliv (for eksempel sykelønn)
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
I løpet av studiet skal studentene planlegge, gjennomføre og formidle et utviklingsprosjekt. Dette innebærer:
- Utarbeide en skriftlig plan for et utviklingsprosjekt i egen eller annen egnet organisasjon. Planen skrives i grupper på 2-4 studenter. Omfang: 600- 800 ord.
- I prosjektet skal hver student gjennomføre et delprosjekt som kan inngå i gruppens utviklingsprosjekt. Delprosjektene skal være forankret på organisasjonsnivå. Delprosjektet dokumenteres ved individuelt refleksjonsnotat på 1.000-1.500 ord eller en digital presentasjon på 4-6 minutter.
- Presentasjon av gruppens utviklingsprosjekt for medstudenter og evt andre tilhørere. Omfang: 15-20 minutter pr gruppe.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Skriftlig prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, forankring, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 6 000 - 8 000 ord.
Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet og innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet. Det kan skriftlig søkes faglærer om å levere eksamen individuelt.
Ny og utsatt eksamen
Ved ny eksamen kan det leveres inn en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.
Vurdering og eksamen
Alle tilgjengelige hjelpemidler er tillatt til eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes etter karakterskalaen A-F. Alle i gruppen får samme karakter.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Sensorordning
- Lærende organisasjoner
- Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter ved hjelp av coachende tilnærming
- Muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser
- Coaching som metode i konflikthåndtering på organisasjonsnivå
- Makt- og ansvarsforhold på organisasjonsnivå
- Verdier og kultur i lærende organisasjoner, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
Emneansvarlig
Erik Friis Fæhn