Programplaner og emneplaner - Student
ØAETI4000 Etikk og bedriftenes samfunnsansvar Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ethics and CSR
- Studieprogram
-
Masterstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hvordan ivaretas etiske hensyn internt i bedrifter og andre organisasjoner? Emnet tar blant annet for seg de etiske forutsetningene som er forankret i regelverket som regulerer bedriftenes samfunnsansvar, og etiske spørsmål som oppstår innenfor eller utenfor disse rammene.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om etiske teorier og om problemkretsen som dekkes av betegnelsen "bedriftenes samfunnsansvar"
- inngående kunnskap om de ulike formene for samfunnsansvar som kan gjøre seg gjeldende i tilknytning til bedriftenes finansielle og øvrige økonomiske disposisjoner, og i bedriftenes organisering, ledelse og forhold til de ansatte
- bevissthet om den gjennomgående betydningen av egen integritet i ulike situasjoner
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta systematisk beskrivelse og analyse av situasjoner der verdier og/eller handlinger kommer i konflikt med hverandre. Det gjelder både situasjoner som oppstår med utspring i en bedrift og hverdagskonflikter.
- ta ansvar for beslutninger og er i stand til å begrunne egne vurderinger av verdiene som står på spill i det konkrete tilfellet
- forstå og til å formidle de moralske verdiene som står på spill for dem selv og for andre
Innhold
Individuell muntlig eksamen med omfang om lag 30 minutter. Eksamen består av to komponenter. Komponent 1 er en forberedt del på om lag 10 minutter. Komponent 2 er en fagsamtale om sentrale temaer i emnet på om lag 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil bestå av både forelesninger og gruppearbeid med praktiske eksempler og gjennomgang av -cases-. Studentene gir muntlige presentasjoner av begrunnede standpunkter. Det vil bli lagt opp til diskusjon eller kontradiktorisk behandling av konfliktspørsmål, herunder rollespill.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Obligatorisk skriftlig innlevering på 8-10 sider.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Emnet 2a gir formell og praktisk kompetanse i ulike veiledningsfunksjoner, med fokus på kunnskap om profesjonskvalifisering, læringsprosesser, ulike tilnærminger til veiledning, på kritisk analyse og etiske utfordringer i veiledningsprosesser. Egenutvikling og refleksjon over veiledning og vurdering knyttet til praksislærerfunksjonen og veiledning av nyutdannede lærere står sentralt. I studiet vektlegges dessuten skolen som læringsarena.
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak på programmet.
Vurderingsuttrykk
Kunnskaper
Studenten har
- inngående kunnskap om læreres profesjonskompetanse som grunnlag for utøvelse av veilederfunksjonen i møte med lærerstudenter og nyutdannede lærere
- avansert kunnskap om teorier, modeller og metoder i pedagogisk veiledning som fagområde
- avansert kunnskap om veiledning i ulike sider ved profesjonskompetanse i skolen
- avansert kunnskap om vurdering av studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
- inngående kunnskaper om skolen som læringsarena
Ferdigheter
Studenten kan
- selvstendig anvende kunnskap om læreres profesjonskompetanse for å planlegge, begrunne, gjennomføre og analysere veiledningssamtaler og veiledningsforløp for å fremme studenters og nyutdannedes læring
- analysere og anvende eksisterende teorier og metoder innenfor pedagogisk veiledning
- gjennomføre formativ og summativ vurdering av studenters oppnåelse av læringsutbytte i praksisperioder og kritisk analysere og vurdere studenters og nyutdannedes profesjonelle utvikling
Generell kompetanse
Studenten kan
- selvstendig planlegge, gjennomføre og evaluere studenters og nyutdannedes læringsprosesser med utgangspunkt i lærerutdanningens og skolens mandat
- reflektere kritisk over veiledningens bidrag til studentens og den nyutdannedes profesjonelle utvikling
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder i skolen som grunnlag for å utvikle kvalitet i den pedagogiske praksisen
- bidra til utvikling og kritisk refleksjon om veilederen som en viktig aktør i lærerutdanning og praksisfelt
Sensorordning
Se informasjon i programplanen.
Praksis
Studentene må gjennomføre veiledning på egen arbeidsplass som del av studiet.
Emneansvarlig
Arbeidskrav
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass og i basisgruppa som skal dokumenteres etter gitte kriterier. Dokumentasjonen danner utgangspunkt for arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Nærmere informasjon om arbeidskravene utleveres i løpet av studiet.
Individuelle arbeidskrav
- Studenten skal lage en didaktisk plan for et veiledningsforløp for studenter eller nyutdannede. Planen dokumenteres i en fagtekst med omfang 1500 ord +/- 10%, og presenteres muntlig på samling etter gitte kriterier.
- Arbeidsoppgave som bygger på erfaringer fra veiledning. Valgfri dokumentasjonsform (skriftlig notat 3-5 sider, podkast 10-15 minutter, film 5-10 minutter, eller digital historiefortelling e.l.) som utføres etter nærmere kriterier. Oppgaven presenteres muntlig for en gruppe medstudenter.
- Gjennomføre enten én observasjon av veiledning av studenter/nyutdannede individuelt eller i gruppe (30-45 minutter) eller ett intervju med studenter/nyutdannede om veiledningserfaringer (om lag 30 minutter). Dette danner så utgangspunkt for innledning til en faglig diskusjon i basisgruppa og på egen arbeidsplass. En av diskusjonene tas opp på lydfil. Et utsnitt av opptaket på 5-10 minutter leveres som dokumentasjon med 1-2 sider skriftlige kommentarer etter nærmere kriterier.
Gruppearbeidskrav
- Basisgruppa holder et framlegg for medstudenter over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Varighet 20-30 minutter. Basisgruppa leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I tråd med studiets arbeids- og undervisningsformer er det obligatorisk deltakelse på samlinger. I tillegg er det to obligatoriske møter (fysisk eller digitalt) mellom hver samling i basisgruppene. Disse møtene dokumenteres med logg etter nærmere kriterier/anvisninger.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.