Programplaner og emneplaner - Student
ØABED6100 Bedriftsøkonomi II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Business Economics II
- Studieprogram
-
Årsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet tilegner studentene seg grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt innsikt i og trening i bruk av sentrale bedriftsøkonomiske modeller og analysemetoder. Studentene oppøver sine kunnskaper om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon, slik at de kan diskutere og vurdere alternativer, treffe beslutninger og formidle relevant og nyttig informasjon til brukere.
Anbefalte forkunnskaper
All
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
- har kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften.
- har kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
- har kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
- har kunnskaper om kostnads-, resultat og volumanalyser
- har kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løse
- har kunnskaper om budsjettering har kunnskaper om enkle investerings- og finansieringsprosjekter
Ferdigheter
Studentene kan:
- forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
- stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette
- fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
- gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
- gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
- gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
- foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
- identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
- utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger
- lage budsjetter
- vurdere lønnsomheten i investerings- og finansieringsprosjekter
Generell kompetanse
Studenten kan:
- anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
- gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. Som en del av kurset inngår et større prosjektarbeid i gruppe. Stemplet og signert eksamenscase kan brukes som hjelpemiddel til eksamen, og er en forutsetning for å kunne besvare eksamen på en tilfredsstillende måte. Eksamenscaset gjelder bare ordinær eksamen og utsatt eksamen samme år.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Foot problems account for a considerable part of a prosthetist/orthotist's clinical day-to-day work. Incorrect loading of the foot, diabetes and rheumatic diseases can lead to foot complications. The module focuses on technical orthopaedic solutions for people in need of specially adapted footwear and foot orthoses. By adapting insoles, foot orthoses and orthopaedic footwear, the prosthetist/orthotist makes an important contribution to preventing strain injuries. The module also deals with functional examination of the foot and the biomechanical and psychosocial consequences of foot problems. It also covers prostheses/orthoses for persons with congenital deformities.
The table below shows the subjects by the module, with credits specified:
- Prostehetic and orthotic practice (7,5 credits)
- Biomechanics (2 credits)
- Anatomy (0,5 credits)
- Rehabilitation and habilitation (1 credits)
- Profession, psychology, interaction and communication (2 credits)
- State and municipal studies, health and social policy (1 credits)
- Innovation, production and quality assurance (1 credits)
- Total credits: 15 credits
Vurdering og eksamen
The student must have passed the first year of the programme.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the module, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has knowledge of foot disorders and any consequences for the design of orthopaedic footwear and foot orthoses
- has knowledge of the biomechanical theory applied when designing footwear and foot orthoses
- is capable of describing parts of shoes and explaining production processes relevant to footwear and foot orthoses
- has knowledge of orthoses and prosthetics for persons with congenital deformities of the lower limbs
Skills
The student is capable of
- solving clinical problems and developing a follow-up plan within the category footwear and foot orthoses based on the individual needs of each user
- carrying out, with some supervision, clinical processes that form part of the follow-up plan for users who need footwear and foot orthoses
- conducting a gait analysis, identifying biomechanical issues and using this information in orthosis treatment
- using outcome measures relating to footwear and foot orthosis users
- using ICF to explain how foot problems affect a person
- using pressure measurement equipment and using the results in the choice and assessment of orthoses
- using relevant research to analyse topics relating to footwear and foot orthoses
- with some supervision, preparing work descriptions and carrying out technical procedures used in the production of footwear and foot orthoses
- reflecting on clinical and technical solutions, documenting clinical work in patient records and communicating this orally
General competence
The student is capable of
- working independently and cooperating with users and other professions in the field of footwear and foot orthoses
- discussing the need for professional guidelines
- reflecting on how communication should be adapted to different age groups and levels of functioning
- reflecting on the population's knowledge of own health and the consequences for guidance and information
Vurderingsuttrykk
The work and teaching methods used vary between seminars, a clinical and technical module, lectures, digital resources, student cooperation and self-study.
Sensorordning
The following coursework requirements must be met before the student can take the exam:
- clinical and technical module, see the `Skills training- section in the general part of the programme description
- minimum attendance of 80 % at seminars
Emneansvarlig
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Individual home exam over five days
Scope: 3,800-4,200 words.
Resit exam
The student must rework the exam paper.